A tanártól, a csoport létszámától vagy a nyelvtanulótól?
Kisebb létszámú csoportban jobban lehet haladni, mondta egyik tanulónk. Ez igaz, ha sokat készül az órákra. Rendszeresen beszélgetünk erről a tanulóinkkal. Ők elmesélik, hogy hetente kétszer jönnek tanfolyamra, kétszer 2 órát tanulnak nálunk, és heti egy vagy két alkalommal kb. fél órát készülnek az órára. Ez az átlag.Azt gyakran hallom tőlük, hogy kisebb létszámú csoportban jobban lehet haladni…
Ilyenkor mindig elmondom, hogy meg kell nézni a tanulók lehetőségeit is, mennyit hajlandók egy-egy órára készülni.
Van olyan tanuló, aki magánórákra jár hozzánk, és egy év tanulás után ugyanott tart, mint azok, akik csoportba járnak. Csak neki sokkal több pénzébe kerül egy tanfolyam.
Mindenkinek elmondom, aki magánórát kér, hogy ennek csak akkor van értelme, ha minden tanórára van ideje készülni, mondjuk 2-3 órát. Akkor valóban gyorsabban tud haladni. Ha csak egy fél órát tud készülni, akkor teljesen mindegy, hogy csoportban tanul, vagy magántanárhoz jár.
Amikor én magántanárhoz jártam, ki akartam használni, hogy a tanár csak velem foglalkozik, és minden egyes órára 6-8 órát készültem. Így megérte, és valóban gyorsan jutottam előre.
Ha valaki szótárnak használja a tanárt, vagy időnként társalkodónőnek (mert fáradt és magyarul kényelmesebb elmesélnie a munkahelyi problémáit), akkor semmivel sem tud gyorsabban haladni, mint csoportban.
Ön mit gondol erről?
Kérem írja meg a véleményét itt, a blogon!
Abszolút egyetértek. Azzal egészíteném ki, hogy én -utólag visszagondolva- úgy érzem, engem használt társalkodónőnek a magántanár. Nem „oda vágó” kérdéseket tett fel (angolul). Az idő végül is eltelt. Bár volt amikor „ráhúztunk” időben, de nem találtam olyan hatékonynak, mint amilyennek én reméltem.
Most azt gondolom, hogy nagyrészt egyedül fogok felkészülni a nyelvvizsgámra. Úgy is az számít döntő részben, amit én rászánok időben, tanulásban.
Üdv.: Gregus Tímea Annamária
Nsgyrészt ,a tanulótol függ az eredményesség. Tisztelettel, Varga János.
Kedves András !
Köszönöm a hasznos információkat és a ténylegesen használható tananyagokat. Egyetértek a véleményével.
Tisztelettel: Márti
Emultam 70 éves. Egyetlen hobbim maradt az utazás. Bejártam a világot de még néhány helyre el szeretnék jutni. Mindenütt angolul beszének nem árt ha jobban beszélek én is,ehhez jó az ön nyelvleckéje nekem.A haladás tempolya engem nem érdekel ha kedvem van tanulok ha más érdekel azt olvasom.
Üdv. Ronga Bálint
Kedves András! Szerintem a tanulótól és a kitartásától. Személy szerint nekem van egy nyelvvizsgám németből, de sajnos az nem aktív. Úgy gondoltam nyugdíjasként aktivizálom. Sajnos nem mindennap foglalkozom a nyelvtanulással. Szóval a napi vagy héti 2 napi rendszeres tanulás is fontos lenne. Talán ennyi.
A tanuló akaratától. hozzá állásától függ, valami nyelvtehetség is kell hozzá, de az feltétlenül, hogy az illető nyelv szimpatikus legyen. A saját példám szerint a latin nyelvek jobban mennek (persze csak alap fokon) az angollal szemben viszont van egy viszolygásom , mert ma mindenhol azt erőltetik – érdekes módon az orosszal szemben nem volt- Latinból érettségiztem, a német ragadt rám, az angolt könnyen felejtem, . A csoportos nyelvtanulást részesítem előnyben- Amíg még volt lehetőségem utazni az volt az elvem, hogy az illető ország nyelvén ne lehessen eladni.
Kedves András!
nagyon régóta próbálok nyelvet tanulni.Amikor az első Német nyelvkönyvet megvettem(Vajda -Fürst )kb 1969 -70 ben akkor minimális nyelvtant és vagy 5-6 lecke szótárát bemagoltam és meg tudtam jegyezni.A vásárláson és az ország úton fontos dolgokon kívül sok mindent nem tudtam.1973-tól 75 ig lengyelbe jártam Cseszlovákián keresztül.Itt is ragadt rám valami,mert volt benne Orosz-német -lengyel.Utána 2 évig
a szocialista országokon kívül sok Olaszország is volt.Szép könnyen tanulható nyelv és beszédesek is az olaszok .Ez is jó talaj volt a nyelv tanuláshoz nagyon alap szinten persze.Körülbelül 77 után próbáltam egy
olyan könyvből (ami hasonlít az önéhez ) naponta 10 mondatot megtanulni menet közben ,de ez nem vált be.Sajnos most sem vált be eddig.De még próbálkozni fogok vele.Sajnos nem vagyok elég kitartó. Ha valami nem ragadja meg a figyelmemet akkor azt nehezen tudom most már megjegyezni.Angolból főleg.Németből valamivel könnyebb .
Üdvözlettel:István
MOST lelkesedésem csüggedt orvosokhoz jártam kontrolra mint tudja tüdő agy műtétem miatt
Jobbulást kívánok!
Kedves András!
Több nyelv elsajátításával is kísérleteztem az életem során. Középiskolában latint tanultam és abból is érettségiztem, folyamatosan tudtam a tanárommal beszélgetni latinul, a nyelv ismerete sokat segített a római jog tanulásakor az egyetemen, pedig eltelt közben 18 év. Orosz nyelvből korántsem voltam ennyire jó, pedig a főiskolán középfokú nyelvvizsgáig jutottam. Belekaptam az olaszba is, kedveltem, de megszűnt a képzés a középiskolában, fakultatív alapon történt.
Mind a három nyelvnél kitűnőek voltak a tanáraim, sokat köszönhetek nekik. A latin és olasz nyelv tanulást nagyon élveztem. Mindkét nyelv kiscsoportos volt, sok volt a lehetőség a szereplésre, jól lehetett haladni. Az orosz nyelvet 28-an próbáltuk tanulni, kevesebb sikerrel, lassan haladtunk.
Felnőtt fejjel még tanultam néhány évet az angolt és németet is, de kevesebb időm maradt a felkészülésekre, a gyakorlásra és idővel a kedvem is lanyhult.
A kérdésére válaszolva szerintem elsődleges a tanulói motiváltság és a kitartás, ez után jön a jó nyelvtanár és végül nem elhanyagolható körülmény a csoport létszáma sem, amely minél kisebb annál jobb.
Üdvözlöm
Debreceni Dezső
Kedves András! Teljesen egyetértek azzal a véleménnyel, hogy a tanulási lehetőség nagyon fontos, valamint a
hajlandóság, hogy mennyire akarunk foglalkozni az adott nyelvvel(témával).A kitűzött cél is inspiráló lehet,ha
meg is teszünk érte mindent, hogy elérjük,tehát az akarat az mindenképpen domináló.Természetesen ha engedékenyek vagyunk, akkor nem haladunk úgy ahogy szeretnénk.(Magam nem akarom bántani,de nálam is
probléma a leckékkel való foglalkozás, senki ne kövesse ezt a példát)Haladást csak úgy tudunk elérni, ha
foglalkozunk vele, minél több idő ráfordítással, mert csak akkor lehetünk eredményesek.Készületlenül,nem
tanulással, foglalkozással nem várhatunk tudást, sikert, tennünk kell érte,A kitartás, szorgalom előbb-utóbb
meghozza a gyümölcsét.Minden rajtunk múlik, vagyis, hogy tényleg akarjuk-e tudni és, hogy ezért rászánjuk-e a rendelkezésünkre álló időt-elhatározásunkon, saját döntésünkön, akaratunkon múlik
a rendelkezésünkre szánt időt
Kedves András! Nekem nincs tapasztalatom azzal kapcsolatban hogy egyénileg vagy csoportosan halad jobban a nyelvtanulás. Úgy gondolom hogy a csoportban nagyobb a húzóerő mert nem akar lemaradni az ember a másiktól. Abban viszont egyetértek hogy minél több időt tölt az ember a nyelvtanulással annál jobban halad függetlenül attól hogy egyénileg vagy csoportosan tanul. További jó munkát kívánok!
Kedves András!
Szerintem csoportban jobban lehet haladni, mert ott hallanám az élő beszédet. De ez csak akkor igaz, ha többé kevésbé egy szinten tartanak a tanulásban és mindenki rendszeresen felkészül.
Köszönöm, hogy az én véleményem is érdekelte.
Nagyon jók a könyvei.
További jó tanítást kívánok: Kiss Györgyné, Erzsébet.
Sajnos már régen lemaradtam a csoporttól, és véletlenül töröltem a nyelvleckéket, és amikor alkalmam lett volna újból regisztrálni, elölről kezdeni az egészet, már el utasított a rendszer, hogy ezzel a névvel és címmel már volt jelentkező.
Kedves András!
Mint sok mindenben, a nyelvtanulásban is az egyéni akarat a legfontosabb. Kellő motiváció mellé szükséges a kitartó tanulás, gyakorlás. E nélkül nincs eredmény. Kellemes nyarat kívánok!
Üdvözlettel: Vali
Üdvözlöm,
Véleményem szerint csoportban is jól lehet haladni,ha az ember készül az órára. Illetve ha a tanár mobilis itt arra gondolok,hogy esetleg ( és nem minden alkalommal!) a tananyag hoz kapcsolódva de egy kicsit el kalandozva színesebb órát tart. Nem csak a könyvben szereplő szavakat,hanem a témakörben szereplő 1-2 plusz szót is tanít, lediktál és elmagyarázza a használatát mondat környezetben.
Szóval ha készülünk az órára akkor csoportban is lehet jól haladni.
További szép napot kívánok
Kedves Andras!
Az en velemenyem szerint ,a tanulas sikere es gyorsasaga elsosorban a tanulo szorgalmatol,kitartasatol,ertelelmi kepessegetol es nem utolso sorban (nyelv tanulas eseten)
nyelverzeketol fugg.Sokat jelent a csoport nagysaga is,kis csoportban tobbszor kerul sor egy tanulora es az nagyon sokat jelent szerintem,foleg ha nincs lehetosege valakivel otthon meg beszelgetgetni,hangosan probalkozni.
Mindezek mellett nagyon sok fugg a tanartol es a tanulo eletkoratol,nem mindegy hogy 30 vagy 80 evesek vagyunk.
Koszonom a segitseget, lassan ,de haladgatok.Az on modszere nagyon bevalik,valoban nem kulon szavakat kell tanulni.
Tisztelettel
Szekely Margit
Kedves Nyelvmester!
Sok kérdést fel lehet tenni,de érvényes itt is: „!esetenként”. Erre a szóra alergiás lettem,mikor vagy 30-szor szerepelt egy oldalon. Mint gyakorló tanár megértettem bármennyire jó egy módszer, mindig akad kivétel
Egy kisgyerek örül,ha megismer 1 új szót: pl „nem”.Ízlelgeti és szívesen alkalmazza. Nem zavarja,hogy még mennyi szót nem tud. A felnőtt sokszor azt látja csak maga előtt,hogy milyen vastag a szótár,mért nem úgy ejtik
ahogy le van írva, stb. Miért én tanuljam a nyelvüket, miért nem ő tanulja a mi szép anyanyelvünket. A tanárnak kell ilyen esetben „esetenként” eltalálni a jó motivációt.
Kedves András! Én szórakozásból kezdtem el az angollal foglalkozni, megvannak a könyveim és nagyon
nagyon jók. Itt az embernek magának kell kijelölni a napi időt , reggeli órákban amikor még jobban fog a feje,
és következetesen csinálni. akkor van öröm benne. Jelenleg a napi időt még nem tudom kijelölni és következetesen végig csinálni, bízom benne idáig is eljutok. Tanfolyamot nem tervezek, és magán tanárt sem.
Sikeres oktatást kívánok minden nyelvből, szorgalmas diákokat- mindenki magának tanul, ezt nem vehetik el
tőle. – látni kell és tenni érte. Köszönöm az érdeklődést. Ágnes
Nagyon sok függ a tanuló szorgalmától, de az sem mindegy, hogy milyen a tanár, az alkalmazott tanítási módszer. Sajnos, a tanuló életkorától is nagy mértékben függ. 70 felett az agy befogadóképessége már nagyon lecsökkent.
Minden azon múlik, hogy ki mennyi időt fordít a magán idejèből a tanulásra. Sajnos 55 felett lehet hogy már az sem segít…
A gyermekeimnek külön tanárt fogadtunk és mivel nem kevés pénzt fizettünk, nem akartak készületlenül menni az órákra. Mindketten 1 éven belül levizsgáztak. Ha az ember felkészül az órákra, ezenkívül olvas és filmeket is néz, akkor ez a leghatékonyabb módszer.
Így helyes!
Nekem sem volt elég időm, hogy rendesen felkészüljek az órákra, ezért minden tanfolyamon lassan haladtam. Sajnos pont ezért kellett 28 évvel ezelőtt visszafizetnem a tandíj támogatást a vállalatomnak, amikor nem sikerült levizsgáznom. Mindenképpen több időt kellett volna töltenem otthon a felkészülésre.
Tisztelt András !
Az én véleményem az,hogy a tanulón és az elhatározásán múlik.
A csoport létszáma nem igazán döntő.
A tanáron csak annyi múlik,hogy ne a csoport lustábbik feléhez igazítsa a tempót.
Én lassan haladok tudom,hogy kevés időt fordítok rá,nekem a csoportos tanulás teljesen eredménytelen lenne.
Viszont az Ön módszerével lassan de számomra elfogadhatóan haladok. Köszönöm a segítségét.
Üdvözlettel :
Borsányi Gábor
Tisztelt Tanár úr!
Teljességgel igaz,ha nincs kellő idő tanulásra fordítva,akkor hiába a magán óra.Szerintem a csoport,lehet hogy ösztönző.
Kedves Mária!
Van, akit ösztönöz, hogy mások előtt kell szerepelnie, van, akit meg visszafog, gátol.
Kedves András!
Úgy érzem elsősorban a tanulótól függ, hogy mennyire tudja elsajátítani a tananyagot..
Ha valaki bekerül egy olyan csoportba, ahol a teljesen kezdők között csak 1-2 fő van, aki tényleg nem tud semmit, annak nagyon nehéz lehet, nem biztos, hogy a többiekkel együtt tud haladni. De függhet a tanártól is, milyen módszerrel tanít, mennyire képes a tananyagot átadni.
Az Ön módszerét teljesen jónak tartom. Amíg otthon dolgoztam, több időm volt a tanulásra. Jelenleg olyan ütemben tanulok, ahogy szabadidőm megengedi.
Üdvözlettel: Gizella
Kedves András, véleményem szerint a nyelvtanulás sikeressége elsõsorban a nyelvtanulót9l a tanártól is és nem csak a csoport létszàmától , de az összetételértől is függ. Tisztelettel Éva
Kedves Ándras nagyon örülök hogy kisebb szünet után újra jelentkezett a tanfolyami képzéshez nem nagyon tudok hozzászólni mert csak nagyon rövid ideig vettem részt ilyen jellegű képzésben nekem azon által küldött levelek tökéletesen megfelelnek az. én tempomban való nyelvtanulás sikeressé tételének megvalósításához nagyon hálás vagyok önnek a nekem nyújtott segítségért üdvözlettel tuza ttibor
Kedves András!
A tempó kizárólag a tanulótól függ, aki kellően motivált sugárhajtással haladhat előre!
Kifogás gyárakból van épp elég!
Én karitatív nagycsaládos anya-nagyanya életem az elmúlt 6. évtizedben, (újratervezések gyűrűjében) és ez boldoggá tett. Viszont tökéletes nyugalmazott időszakomra ez a módszer! Élvezem a szabadságot a tanulásban is! Nagyra értékelem!
Hné
Eppen labadozok egy tudogyulladas utan es edesanyam 93 eves Alchaimenes lekot teljesen a ferjem is a kerti hobbijaval nem bir meg es engem ker meg az unokak jonnek egesz vakacioba es van 5 .Kell-e meg soroljam ? Koszonom a turelmet .Ha nehezere esik kerem ignoraljon. Koszonom.
Szerintem ,létszám, tanuló, tanàr. De valószínű módszer is ! Szertnék olaszul tanulni ,kaphatnék információt ! Köszönöm ! Hatosné !
Kedves András!
Nagyon örülök, hogy újra itt van és lehetőség adódik ingyenesen egy kicsit bővíteni nyelvtudásunkat! Ezek nagyon fontosak, valóban nagyon hasznosak ezek a fontos szavak, főképpen azoknak, akik gyakrabban utaznak külföldre vagy idehaza fogadnak külföldön élő hozzátartozókat, bár most ebben a vírusos időszakban ritkábban van lehetőség hazalátogatni a rokonoknak és azok gyermekeinek, akik már sok esetben csak azon a nyelven beszélnek főleg, ahol élnek.
A véleményem a nyelvtanulással kapcsolatban, szerintem, CSAK RAJTUNK MÚLIK!!!! Hiba „Nem az Ön készülékében van!!!” Köszönet a lehetőségért: üdvözlettel Orbán Sándorné.
Kedves Tanár Úr!
A nyelvtanulás egyetlen forrása a szolgalom. Ön által küldött leckékből, az internetes forrásokból
napi 2-től 4-órát fordítok erre, ébredéstől lefekvésig a lakásban hangosan gyakorolok, 73 évesen
már a memória nem olyan mint régen ( bővítésre lenne szükség).
Nagyon megszerettem az angolt, lányunokám segít, 3 éves korától tanulja az angolt, angol érettségi
bizonyítványa és felsőfokú angol nyelvvizsgája van, családunkat nagyon boldoggá tette. Várjuk a tovább
tanulási lehetőségét.
Üdvözlettel: Perlaki Józsefné
Nekem jobb egyénileg tanulni, mivel én osztom be a tanulásra szánt időt. Jelenleg az első 2 könyvet ismétlem, de még mindig van elfelejtett szó. Én 64 éves vagyok és soha nem tanultam angolul. Egyelőre ez is sikerélményt jelent, hogy meg tudom magam értetni külföldön.Azért jó lenne sűrűbben beszélgetni valakivel.
Kedves András’
Nem szépitem a dolgot, több időt kell ráforditani a tanulásra és ismétlésre.
Nekem a kiejtés nehéz. Nekem nagy az eltérés a leirás és kiejtés között.
Tisztelettel Vica
Tisztelt Tanár Úr !
Az előrehaladás mértéke elsősorban a tanuló képességétől függ, majd a tanár odafigyelésétől. Ugyanis figyelembe kell venni a tanuló képességét, mert van aki gyorsan és jól felfogja az idegen szavakat. Van akinek többször ismételni kell a szavakat, hogy megmaradjon az agyában.
A csoportos tanulásnál jobb a egyéni tanulás.
Tisztelettel Szenderák Margit
Kedves András!
Teljesen egyetértek Önnel.Megfelő időráfoditás mellett lehet csak eredmény elérni.Felkészületlenül nem illik órára menni.
Üvözlettel: Polgár József
Kedves Mester!
Köszönöm, hogy megtisztelt kérdésével.
Nagyon egyszerű a válasz.
Két dolog szükségeltetik az eredményes tanuláshoz: motiváció és vas-akarat!
A MAI ember motivációja leggyakrabban a PÉNZ!
Hol van már a becsvágy mint motiváció…!
Ha egy mai ember jól fizető állást akar megszerezni, és van hozzá kellő akaratereje, akkor képes erre, és csakis ekkor.
Azért, hogy cseveghessen külföldiekkel – nem képes erre.
Tudnék példát mondani, – valaki, aki kecsegtető külföldi edző-állást akart elnyerni, 1 év alatt szerzett hivatalosan is használható angol nyelvtudást.
Kezében könyv, előtte oktató masina kiejtés gyakorláshoz, és sikerült…
Fantasztikus dolgokra képes a motiváció és az akaraterő, de csakis a kettő együtt!!!
Tanulgatunk, tanfolyamokra fizetgetünk, várjuk, hogy a tanár tölcsérrel öntse belénk a tudást, de ez nem megy!
Talán egyetért Ön is a fentiekkel.
Üdvözlettel Zildikó
Az én véleményem az,hogy függ a tanártól de legjobban a tanulótól.
Ha több időt tölt a tanulással és a Tanár kikérdezi tőle az anyagot akkor biztos hogy jobban halad előre.
Persze a körülményektöl is füg hogy legalab 5 orat keszszül fel a letzkével hogy el ismételte a tanult anyagot es igy joban fog haladni ! Udv Zoltán
Kedves Neményi András!
Én a csoportos tanulás híve vagyok. Általában érdekelnek a csoport tagjai, így szívesen veszek részt a beszélgetésekben és fontosnak tartom, hogy az elsők között legyek. Természetesen jártam külön órákra is, de számomra élvezetesebb a csoportos együttlét.
Angol, francia, orosz és eszperantó felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezem. Ezeket a nyelveket részben Bp-en, részben pedig Londonban, Genfben és Moszkvában tanultam. Nagyon jónak tartom András módszerét, amely kifejezések, kész mondatok megtanulására ösztönöz. Az otthoni tanulás feltétlenül szükséges!
Üdvözlettel:
Kedves András! Azt gondolom, hogy teljesen igaza van.
T.András! Egy ideig napról-napra küldte az új leckéket ,megvettem a könyvét is.De miért nem küld ímélen több leckét?
Az én véleményem az,hogy függ a tanártól de legjobban a tanulótól.
Ha több időt tölt a tanulással és a Tanár kikérdezi tőle az anyagot akkor biztos hogy jobban halad előre.
Persze a körülmények sem utolsó szempont.Egyelöre ennyi. Köszönöm az érdeklődést.
Szép nyári pihenést kívánok Tisztelettel Kiss Imréné Franciska
Mindenképpen a tanuló szorgalmától és akaraterejétől.
Ha kevesen vannak egy csoportban, akkor a tanár sűrűbben kérdezi a tanulót, ezért jobban készül a tanuló az órára. Ha ilyen esetben a tanuló önhibáján kívül nem tud elmenni egy órára, nagyobb esélye van rá hogy utolérje a többit, mivel erősebb az ösztönzés arra hogy megértse és alkalmazza a kimaradt anyagot.
Megfelelő hozzáállástól
Tisztelt András,
Véleményem szerint,az előrehaladás mértéke egyértelműen a tanulótól függ.Van olyan,hogy valakinek nincs ideje vagy kedve tanulni,ilyenkor a tanár értelem szerint nem haladhat tovább az anyagban,nem lenne értelme.Az is előfordulhat azonban,hogy a tanár,s a tanuló megegyeznek egy haladási ritmusban,ami lehet lassabb,vagy gyorsabb is,ilyenkor együtt döntenek,de a valós előrehaladás mértéke így is inkább a tanuló képességétől,esetleg idejétől függ.
Üdvözlettel:
Rauscher Tamás
Szerintem a tanulótól. Hogy, mennyire fontos neki a nyelvtanulás, mennyi akarat, igyekezete, kitartása van hozzá. Aztán időt keres, teremt magának hozzá!
Az én tapasztalatom az időhiány, a szűkös anyagi helyzetem, valamint a gyakorlás lehetősége. Mások nevében nem tudok nyilatkozni.
Kedves András !
Véleményem szerint a haladás tempója a résztvevőktől függ. A jó tanár professzort képes nevelni a jó diákjából,
ha annak megfelelő a hozzáállása.4-6 fős csoportban talán jobb a haladás, mivel egyrészt egymást is motiválják,
másrészt egymástól is tanulnak a hallgatók.
Az angol kiejtés fejlesztéséhez nagyon hasznosnak tartom az Ön által is követett módszert
Köszönöm az eddigi segítségét és érdeklődéssel várom a továbbiakat is, hasonló feltételekkel.
Munkájához kívánok Önnek jó egészséget. sok sikert, magamnak pedig több szorgalmat.
Üdvözlettel: H.R
Kedves András!
Véleményem szerint a haladás tempója a résztvevőktől függ.A jó tanár professzort képes nevelni a diákjából,ha annak megfelelő a hozzáállása.4-6 fős csoportokban talán jobb a haladás, mivel egyrészt egymást is motiválják másrészt egymástól is tanulnak a hallgatók
.Az angol kiejtés fejlesztéséhez nagyon fontosnak tartom az Ön által is követett módszert.
Köszönöm az eddigi segítségét és érdeklődéssel várom a továbbiakat is hasonló feltételekkel.
Munkájához kivánok Önnek jó egészséget és sok sikert, magamnak pedig több szorgalmat.
Üdvözlettel: H.R.
.