Nos, szerintem, ha csak egy dolgot kell kiemelnem, akkor az a legfontosabb, hogy:
Azt gyakorolja, ami NEM megy! Ne azt, ami jól megy!
Teljesen érthető, hogy szívesebben végzünk olyan gyakorlatokat, feladattípusokat, amelyek könnyen mennek. Ezek így sikerélményt adnak, ráadásul kevesebb energia befektetést igényelnek.Csakhogy, a tudásunk akkor fejlődik igazán, ha azt gyakoroljuk, ami nehezen megy. Sokkal fárasztóbb azzal foglalkozni, ami nehezen megy, vagy egyáltalán nem megy, de lényegesen hasznosabb.
Mondok rögtön egy példát erre.
Egyik tanulónk mesélte, hogy amikor a munkafüzetben kell megoldania a feladatokat, azok jól mennek, de a hallott szöveget nehezen érti, hiába gyakorol otthon sokat. Megkérdeztem, hogyan gyakorol otthon?
Ő ekkor elmesélte, hogy előveszi a munkafüzetét, és végzi szépen sorban az írásbeli feladatokat, azt remélve, hogy ez fejleszti a tudását annyira, hogy egyszer majd megérti a hallott szöveget is.
És a hallás utáni értést hogyan gyakorolja?
Azt sehogy, mert az nehezen megy.
Na itt a probléma!
Valóban, ha valakinek a hallás utáni szövegértés megy nehezen, az hiába gyakorolja szorgalmasan a nyelvtani teszteket heteken át, nem javul tőle a hallott szövegértési képessége.
Egyetértünk? Érdekel a véleménye! Kérem, írja meg itt, a blogon!
Teljesen igaza van fontos a gyakorlás.Kint dolgozom Németországban. Én azt megértem többnyire amit mondanak, de válaszolni nem merek.pedig tudom hogy mit kell mondanom, Ennek azoka az,hogy van 1-2 ember aki folyamatosan azt nezik hogy mikor szol hozzám 1 német és mikor válaszolok kinevetnek vagy rólam kezdenek beszélni pedig ök se németek.
Kedves András!
Önnek teljesen igaza van.Fontos a sok gyakorlás.
Üdvözlettel:Magdolna
Ez igy van ahogy On mondja.Legfobb dolog az akarat, na es persze a sok-sok gyakorlas.
Én például hallás után nagyon jól tanulok. A nyelvtani részhez sok sok gyakorlás szükséges. Nekem ez vált be. Üdvözlettel Dorottya.
Az én véleményem is az, hogy a hallás utáni értés legyen rendben, de még inkább halljam és lássam, aztán már csak gyakorlás (szorgalom) kérdése.
Az életszerű példákat jó módszernek találom!!
Üdv
Vámosi béla nevében megköszönöm az angol leckéket, sajnos nem tudja folyzatni súlyos betegsége miatt. Üdvözlettel…
Jobbulást kívánok!
Én is egyet értek abban, hogy hallás után nekem sem megy a szövegértés .Így most ezt kezdtem el gyakorolni Üdvözlettel: Eszter
Tisztelt András !
Véleményem szerint a megélhetési kényszer a legnagyobb hajtóerő. Akinek pénzkereséséhez szükség van nyelvtudásra az meg fog tanulni a szükséges szintig. Egyéb esetben mindenki maga határozza meg a Neki szükséges szintet ezt viszont már rengeteg egyéb tényező határozhatja meg véleményem szerint.
Udvozlom Azt gondolom hogy azt kell gyakorolni ami nehezen megy egyertelmu IRIS
Szerintem ahhoz hogy az idegennyelv birtokaba keruljunk mindennap hosszabb rovidebb ideig a nyelvvel foglalkozni kell : kell olvasas- iras es szobeli gyakorlatok rendszeres elvegzese ( ideertve a szovegertesi gyakorlatokat is ). Nagyon szerencses ha beszelgeto partnerunk is van.
Tisztelt Tanár Úr!
Köszönöm azt a kitartó oktató munkát, melyet évek óta végez. A lassú haladásom oka a motiváció hiánya. Úgy gondolom, hogy 77éves korban a nyelvre már csak saját szórakoztatásom miatt van/lesz szükségem.
További jó egészséget kívánok.
Kedves András!
Én kint élek Németországban és sajnos a nyelvtanulás nagyon nehezen megy.
Van pár szó, mondat amit megtanultam, de sajnos itt leragadtam.
Az istenért nem marad meg a fejemben semmi.
Nem tudom milyen technikát alkalmazzak, hogy megmaradjanak a tanult szavak, mondatok.
Tisztelt Neményi András!
Egyet értek azzal, hogy a hallott szöveg tanulása, megértése a legnehezebb. Minden a gyakorláson és a kitartáson múlik. Én is azok közé tartozok, aki nagyon nehezen tud időt szakítani a tanulásra. Munka és család mellett ez nem könnyű. Minden esetre az elszántságom meg van, csak idő kérdése.
Minden kedves tanulni vágyónak kitartást és sok sikert, Önnek pedig jó egészséget és sok ügyes „tanulót” kívánok!
További szép napot: Tünde
Én is így gondolom! Azt kellene gyakorolni ami nem megy! De hahosszabb ideig nem megy valami, akkor az ember elkedvetlenedik, és abba is hagyhatja.
Egyetértek! Nekem is ez a problémám, no meg az, hogy màr 79. évemben járok de még nem adom fel! Üdvözlettel Ferenc
Igaza van! Kevés szöveget hallgatok, pedig már régen beszereztem a lemezeket is. Valóban sokszor nem értem. Már arra gondoltam,hogy a YouTube gyerek dalaival kezdem,hiszen az unokáim is azt hallgatják. Lassan egy éve lesz ( 68 évesen), hogy el kezdtem az angol tanulását. Kitartó vagyok ugyan, de lassan haladok. A hallás utáni szövegértés nehéz nekem. Azt tapasztaltam,hogy egyes szavakat mintha másként ejtenének ki egyesek. Ez valóban így van, vagy a fülem csal?
Üdvözlettel
Klimonné Tompos Ágnes
Kedves Ágnes!
Jól hallja, különböző embereknek különbözik a kiejtése.
Nyilván azt kell gyakorolni ami nem vagy nagyon nehezen megy. Üdvözlöm András. Nagyon jó a technika, amellyel próbálja a jelentkezőkbe sulykolni az egyes leckéket.
Az én problémám, amelyen dolgozok, hogy leküzdjem az idő szűkét. Találjak olyan percet, amikor még tudok tanulni és nem vagyok túl fáradt hozzá.
Szép estét!Nagyon kedves hogy nevemen szólitva biztat a tanulásra.Nagyon jó szisztémával folyik az oktatás.Nekem már nyugdijasként nincs kivel beszélgetnem,de lelkileg nagyon jó hatással van az oktatás KÖSZÖNÖM!!!
Tisztelt Neményi András!
A nyelvtanulás sikeressége azon múlik, hogyan tudjuk a szavankénti tanultakat a gyakorlatban előforduló hallott vagy beszélendő kifejezésekké konvertálni és ennek során miről ismerhető fel az aktuális igeidő alkalmazása?
Tisztelettel: Olajos Árpád
Kedves András!
Véleményem szerint a nyelvtanulás legnehezebb eleme – Achilles sarka – a hallás utáni szövegértés.
Idegen nyelvi környezetben az alkalmazkodás szükségessége idővel rákényszeríti az embert, hogy megfeleljen ennek a kihívásnak. Ám itthon marad a mindennapi élethelyzetekben gyakran elhangzó mondatpanelek unalomig történő gyakorlása.
Előrelépést jelenthet – amit eddig nem csináltam – rögzített angol nyelvű hírműsorok, filmek, videók
ismételt visszanézése TV-n, interneten.
Ahogy C. Coolidge am. elnök mondta: A kitartást és határozottságot a világon semmi sem helyettesítheti.
Sem a tehetség, hiszen mi sem gyakoribb, mint az elvetélt tehetségek, sem a tudás… a világ tele van
művelt, de lezüllött emberekkel.
Tény, hogy a fenti témakörben – már ami a szorgalmat, kitartást, rendszeres gyakorlást illeti – nekem még
komoly tartalékaim vannak.
Üdvözlettel
Müller Csaba
Kedves Csaba!
Azért nehéz, mert azt lényegesen kevesebbet gyakoroljuk.
Magyarul, az anyanyelvünkön nem okoz problémát, mert nap mint nap hallunk élő beszédet.
Szerencsére, angolban is megoldható, hogy minden nap hllgassunk elő beszédet, van már itthon is angol nyelvű tv adás, amit lehet nézni.
Tisztelt Neményi András!
Csak magamról tudok véleményt mondani.
A „fő problémám”, a hit, hogy képes vagyok-e a feladat teljesítésére, és nem szégyenlem, a kitartás hiánya. Tudom, ezen csak és tudok változtatni.
Minden az agyban dől el!!!
Nekem, ezen a téren kell SOKAT fejlődnöm!!!
Köszönöm, hogy meghallgatott.
Szerintem is a hallás utáni szövegértés a legfontosabb, ezt kell gyakorolni.
Halló, nekem a mondat összerakása nem megy. Nagyon sok szót ismerek és tudok. De csak tő mondatokban tudok beszélni. Pedig 8 éve élek Németországba.
Kedves András!
Nagyon köszönöm, hogy kíváncsi a véleményemre.Mielőtt válaszolnék a kérdésére a következőt szeretném kérni:
Az elmúlt alkalommal amikor arra a kérdésére kereste a választ, hogy le lehet -e vizsgázni 50 felett, itt elírás történt a 2019. 08. 04.–i bejegyzésnél, melyet kérem, szíveskedjen javítani. A bejegyzésben, mely a második bekezdésben áll a téves mondat a következő: Az idősebb korosztálynál a nyelvtanulás segíti a demencia kialakulását . Helyesen : Az idősebb korosztálynál a nyelvtanulás gátolja a demencia kialakulását. A szövegkörnyezetből ez kiderül, de valaki már válaszolt is, hogy nem ért velem egyet. (Nem csodálkozom rajta!)
A mostani kérdésére válaszolva a következő a véleményem: A nyelvtanulás sikerességének kulcsa a motiváción kívül az állandó gyakorlás (olvasással, idegen nyelvű szövegek hallgatásával, példamondatok megtanulásával). Erre kiválóan alkalmas a Duolingo.
Mindenkinek nagyon sikeres tanulást kívánok.
Tisztelettel: Steffler Ágnes
Kedves András!
Nyelvvizsgáim során nekem is az angol szöveg-értéssel volt gondom, ma már csak unokáim szempontjából érdekelnek a módszerei.
Fontos a hangrögzítőkkel való egyéni gyakorlás ,de még hatékonyabb, ha kiscsoportokban, tanári irányítással élet helyzeteknek megfelelő témákban beszélgetést folytatnak.
Ha hozzászólásomat „kibickedésnek” ítéli, kérem ne küldjön több levelet.
Üdvözlettel K.
Kedves András!
Nekem is a szövegértéssel van a legnagyobb gondom.
Főleg a gyorsasággal. Ha a szöveget lassan mondják, akkor egész jól értem, de ha már gyorsan, akkor szinte semmit. Van-e valami olyan hanganyag, ahol ezt a készséget lehet javítani?
A hallás utáni értés nekem sokkal nehezebb az angolban, mint pl. oroszban. Segíteni én azzal tudok, hogy nagyon sok új szót tanulok meg, tehát a szókincsemet növelem, és minél többször hallgatom az idegen nyelvű szöveget. ( nyelvleckék és filmek pl.)
Kedves András,
Véleményem a nyelvtanulásról:
Nagyon fontos a cél, a célom meghatározása, ha szükséges visszatérően ismételgetése.
Egyetértek. Azt kell gyakorolni ami nehezebben megy, -idővel jön a sikerélmény is.
A többi csak szórakozás, szinten tartás. A rendszeresség is nagyon fontos.
Üdvözlettel, István
András!
Egyetértek a megállapításával. Köszönöm a figyelmfelhívast, így fogok tenni.
Üdv. Katalin
Kedves András!
Szerintem a nyelv nehézségi fokától is függ. Egy dallamos nyelvet ( pl. olasz, spanyol E sokkal könnyebb hallás után memorizálni, mint egy nehezebb nyelvet (pl.: német, belga, lengyel).
Tisztelettel: Fülöp Erika
Kedves András!
Hasznos tanácsot ad, mert nekem is az a tapasztalatom, hogy a hallott szöveget időnként nehezen értem. Kicsit függ talán a beszélő személyétől is [kiejtés, tempó], de inkább az én szóértésem nem pontos. Szóval a munkafüzetet is, a beszéd hallgatását is egyaránt fontosnak tartom!
Üdvözlettel: Gábor
Kedves Tanár Úr!
Azt hiszem, mint kiváló, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező vérbeli tanár, erre a kérdésre Ön adhat legjobb választ. Az én sekélyes véleményem az, hogy a rendszeres tanulás és gyakorlás a kulcs.
Tisztelettel: Hübler János
Hát igen, főleg így 70 fölött /74/ valóban a hallott szöveget nehezebb felfogni, vsgy érteni. A vizuális nekem is jobban megy. No persze a CD hallgatással kisérni a szöveget az egész más.
Üdvözlettel!
Szeretném megtudni, hogy ez ingyenes nyelvtanulás-e?
Egyetlen e-mailben kapott leckéért sem kell fizetnie.
Teljesen egyet értek!
A kitartó gyakorlás rövidebb-hosszabb idő után hozza a kívánt eredményt. Elméletben jól tudom, de ami nehezen megy……szóval azt még többet kellene. Erre biztatom magam is.
Tisztelt tanár úr!
Az Én véleményem,valóban azt kell gyakorolni ami nehezen megy.
Üdvözlettel:Mária
Én is azt mondom, hogy az írott szövegek olvasása mellett nagyon sokat tanulhat ha hallja a kiejtést. Nálam is ez volt a probléma, hogy az írásos anyagot hamar le tudtam fordítani, de a hallott beszédet nem mindig értettem. Üdv.
Bocsánatot kérek, lemaradt egy betű és mást kell kicserélni
Igen, tisztelt Tanár Úr
azt kell gyakorolnom, amit nem tudok !!!
De ehhez először „ muß ich den inneren Schweinehund besiegen”, amely nekem mondja: hogy van még időt, most inkább az ágyneműt húzzad le és port kéne törölni (ami éppen nem tartozik a kedvenc tevékenységeimhez). Majd aztán !
Tisztában kell lennem a prioritásokkal. !!!!!
Máris felteszem a CD-t !!!!!
Üdvözlettel
Ferenczy Ingrid
Kedves Neményi András,
Egész biztosan jól fogta meg a lényeget,teljesen egyetértek önnel.
Én magam is nehezen haladok az élő beszéd megértésével előre. Gyakran próbálom a BBC News és a CNN hírműsorait megérteni. A könnyebb ellenállás ebben ott adódik, hogy a vezető híreket néhány mondatban alul kiírják.
Nekem is könnyebb a leírt szöveggel boldogulni, és ennek olvasása eltereli a figyelmemet a beszédről.
Talán nem kellene a képernyőt néznem?
Annyira azért nem megy jól. A beszéd megértése lényegesen nagyobb figyelmet igényel.
Valóban csak a gyakorlás segíthet. A szavak gyors egymásutánban jönnek, nagyon könnyű elveszíteni a fonalat.
Na és persze rá kell szánni az időt. Rögzített hírműsoroknál érdekes dolgokat tapasztaltam.
Az első visszahallgatásnál döbbenek rá mennyi mindent nem értek (főként ha próbálom leírni a szöveget).
Ha több időm van próbálok fordítóprogramot is használni. Ez bizony fáradságos, de nagyon hasznos.
Napok, hetek múltán visszatérni az egyszer már megértett felvételre az is nagyon jó.
Végül megköszönöm fáradozását, igazán elismerést érdemlő munkát végez.
Üdvözlettel,
Semegi András
Kedves András,
Teljesen egyetértek. Nekem van egy kb. 800-1000 szavas szókincsem, de a szöveg értésem majdnem nulla.Sok a panel (phrases) amit ha nem tanulok meg sosem fogom a folyamatos beszédet érteni.
Való igaz, úgy igen nehéz beszélni valakivel, hogy nemigen értem amit a másik fél mond. Sajnos nálam is az a probléma, hogy hiába tudom a feladatok szavait vagy mondatait, többségét még helyesen is letudom írni, de ha nem látom az írott szöveget, úgy a hallás utáni szöveget nem értem meg. Pedig fejben tudom, hogy a hallás utáni szövegértést kellene sokat gyakorolnom, de valahogy ez általában mégis kimarad vagy legalábbis minimális szintre korlátozódik, azaz én is abban reménykedtem, hogy ha szorgalmasan tanulok, akkor majd javul a hallás utáni szövegértésem is, de ezen képességem semmit sem javult.
Kedves András!
Teljesen igaza van, egyetértek.
Kedves András!
Ha valaki elkezd nyelvet tanulni, és céllal tanulja. Akkor azt is meg kell tanulni, amihez nincs kedve vagy fél töle. Amikor elöször voltam Ausztriában. Egy kis társalgási könyvvel indultam el. Semmit nem tudtam a német nyelvről. Úgy terveztem, hogy Magyarországon vásárolok retur vonat jegyet, de csak Bécs felé lehetett jegyet vásárolni. Mégis elindultam Bécsbe és siker élménnyel tértem haza. Nem volt más választásom a vissza jegyett Magyarországra, Bécsben a pályaudvaron kellett megvenni.
Még ha nehezemre esett is valahogyan meg kellett szólaljak.
Üdvözlettel:
Pomázi Károlyné, Éva
Kedves András!
Elnézését kérem amiért az előző kérésére nem reagáltam.Hasznos időtőltésként fogtam hozzá a német nyelvismereteim felújitásához, amit négy évig tanultam sok évvel ezelőtt.Most 75 éves vagyok .
Az aktív munkát 74 évesen hagytam abba. A szavakat,kifelyezéseket,mondatokat hangosan kimondva rakom őssze és gyakorolom.Sokat kell ismételnem és a szövegértés is nehézkes. Lassan haladok.
Köszönöm érdeklődését. Tisztelettel Ilona
Sajnos, ami nem megy, az a hallás utáni megértés!, Nekem sem megy, mert fel nem fogom a szavakat! Hallgatom a hanganyagokat, de nem ragadnak az agyamba….
Elszántság, kitartás, segítség a tanuláshoz.
Kedves András!
Bitosan meglepi majd, de nem vagyok kezdő. Csak nagyon régwn tanultam és ugyanúgy, ahogy a fent említett tanulója.
Az is meglepheti, hogy 72 evesen még dogozom, mint hàziorvos. Ősszel viszont eladom a praxisom és a nyelvek felidézését is célként tűztem ki, főként memória avítás céljából. Azért az sem olna rossz, ha külföldön élő gyermekeimet meglátogatva érteném amit ott mondanak!
U.i. Bocsánat a késői jelentkezésért de beindult az influenza :-(
Egyetértek a felvetésével a könyü dolgokkal egyszerübb foglalkozni. A gyakorláson sok múlik.
Szerintem a storgalmom..a ráfordított időn..!!
Kedves Neményi András Számomra a legnehezebben megy a szövegértés.Ezt neheziti az a tény is,hogy úgy érzem ahány ember annyiféleképp ejti ki a szavakat. Javaslatom : hanganyaggal összekötött leckék közzététele ami segitene a hallott szöveg megértésének a fejlesztését, természetesen ha van erre lehetőség.
Tisztelettel Tompos Margit