Bezzeg a mai fiatalok… Nekik mennyivel könnyebb! Mennyivel több ma a lehetőség a nyelvtanulásra!

Ez igaz. Csak nem igazán élünk vele. Nem változott meg alapjaiban a nyelvtanuláshoz való hozzáállásunk az utóbbi 25 évben. Illetve annyi történt, hogy a kötelező orosztanulást felváltotta a kötelező angoltanulás.

Nem kell tanulni az utált oroszt, helyette lehet választani más nyelvet. Saját fiaimnak is rengeteg lehetősége lenne, hogy fejlessze a nyelvtudását, de ők is inkább magyarul néznek a tévét, mert az kényelmesebb.

Az Európai Unió felmérése szerint nyelvtudásban Magyarország az utolsó helyen szerepel, nálunk a lakosság kétharmada semmilyen idegen nyelvet nem beszél. (27 ország között a 27. helyen állunk…) Pedig 2-3 év alatt meg lehet tanulni egy nyelvet. Gyakorlatilag 5 év alatt simán be lehetne hozni a lemaradást…

Ráadásul egy ilyen kis országban, legalább két idegen nyelvet kellene beszélni…

http://piackutatas.blogspot.hu/2012/06/felmeres-nyelvtudasrol-az-eu-ban.html

Miért nem akarnak a magyarok idegen nyelveket tanulni? Mi az oka?

Nézzünk meg párat!

1.)
Emlékszem, mesélték a szüleim, nagyszüleim, hogy az 50-es évek elején nem lehetett külföldre utazni, így nem volt sok értelme. Állami szinten sem ösztönözték akkoriban a nyelvtanulást. Sőt, szinte tilos volt nyelvet tanulni, éppen hogy nem büntették.

2.
A történelmet, ha végignézzük, amikor elfoglalta az országot egy idegen hadsereg (török, német, orosz), akkor az elnyomók nyelvét kötelező volt beszélni, de érthető módon a gyarmatosítók nyelvét nem szívesen tanulja az ember.

3.
Magyarországon hagyományosan szinkronizálva mutatják be a filmeket, a mozikban és a tévében egyaránt. Oké, hagyományosan nagyon jó a magyar szinkron, de meddig őrizzük még ezt a kiváló hagyományt? Feliratozni nem lenne elég a filmeket?

„…az EU lakosságának 44%-a szívesebben nézi a külföldi filmeket és programokat felirattal, míg 52% a szinkronizált műsorokat részesíti előnyben, a magyarok esetében viszont csupán 27% preferálja a feliratot,72% inkább a szinkront kedveli”.

4.
„Minek? Magyarországon vagyunk, itt magyarul kell tudni!” – mondják nagyon sokan. Jellemző a motiváció hiánya. Még mindig?

5.
És akkor jöjjön az egyik legvitatottabb érv:
“A közoktatásban sok jó tanár dolgozik, de sokszor rossz módszerekkel. Például a legtöbb nyelvórát még mindig magyarul tartják.”

Ezt nagyon könnyű így leírni, de ez a kérdés erősen megosztja a szakmát is. Sok a vita arról, hogy a nyelvórán szabad-e megszólalni magyarul a tanárnak.

Mert a nyelvtant ugye könnyebb, egyszerűbb magyarul elmagyarázni. Itt kellene nagyon erősnek, határozottnak lenni, hogy ha a nyelvtant magyarul magyarázzuk, akkor csak azt, de semmi mást ne. Mert ha a nyelvtant lehet magyarul tanítani, akkor az óra vezetése a végén könnyen átmegy a nyelvórával együtt magyarba.

Kíváncsi lennék, mi történne, ha holnaptól a nyelvórákon csak a célnyelven beszélnének?


Vajon miért nem változott meg a helyzet 1990 után? Most sem igazán lelkesednek a legtöbb iskolában a tanulók, sem az angol, sem a német iránt. Az általános iskola elvégzése után, ahol egy gyerek kb. 5 éven át tanulja a nyelvet – ami 500 – 700 tanórát jelent! – minden tanulónak legalább egy középfokú – B2 szintű – nyelvtudással kellene rendelkeznie. De csak kellene…

Ön szerint lesz változás?
Mikortól?

33 hozzászólás a(z) “Bezzeg a mai fiatalok… Nekik mennyivel könnyebb! Mennyivel több ma a lehetőség a nyelvtanulásra!” bejegyzéshez

    1. torgyik tibi

      Üdv. András! Szerintem a mai világban nem könnyü,sem fiatalnak sem idösebb koruaknak nyelvet tanulni!Mivel a szülők el vannak foglalva a létfentartás dolgaival,és nin cs elég idő a gyermek teljeskörü odafigyelésére,igy hamarabb elkeverednek a vagányabb társaik körében,de aki tanulni akar az most is tanulhat,csak igy juthat tovább az ember.Én is probálkozom az angollal de 10-óra munka után nem sok eredménnyel!legalább napi 2-órát kellene tanulni de nincs időm!! Akinek meg van azt nem értem hogy miért nem tanulja!! Mert szerintem nagyon lusták a mai fiatalok,tisztelet a kivételnek!! Üdv Tibor

  1. Faragó Erzsi

    Nem is tudom hol kezdjem ,talán ott ,hogy a mai társadalmunkban az aki tanulni akar az nem ember nem tartozik a közösséghez. A mai fiatalok bulizni szórakozni és véleményt szeretnek nyilvánítani, kritizálni boldog boldogtalan embertársaikat. Sajnos nagyon kevés az a tisztességes család aki arra irányítja a figyelmét a gyerekének ,hogy bizonyos normák és szabályok szerint kell élni. A fiatal gondtalan diákévek alatt kellene megszerezni a nyelvtudást is. A tudásért küzdeni kell rendszeres következetes szorgalmas tanulással mert csak így lehet elérni eredményt.

    Mindent megkapnak, nem kell semmit csinálni otthon. Az internet hozzá segíti öket a korának nem megfelelő információkhoz.

    Talán a szemléletnek kéne változni. Üdv. Faragó

    Válasz
  2. Budai Szilvia

    Jonapot András! nemrég aug.végén kezdtem el egy egészségüggyel foglalkozó tanfolyamot 2hétig volt részem az angol nyelvtanulással,pedig én nagyon szerettem volna ezt még gyakorolni! Hát akkor a mai fiatalok ,ha adva van nekik,hogy meg kéne tanulni,akkor miért nem teszik ezt?én személy szerint szívesen tanultam volna még!Pláne,hogy a tanár is nagyon jól tanított! üdv.Szilvia

    Válasz
  3. Éva

    A húgomat egy 6 hónapos intenzív képzésen a város egyik legjobb nyelvtanára tanította. Külföldön a nyelvtanár ugyanabból a tankönyvből tanított. Összehasonlíthatatlanul jobban. Pl. Videót néztek, színelőadást adtak elő. Mozgalmas volt ès érdekes, nem pedig statikus és unalmas. Engem is tanított már olyan tanár, aki addig mindössze két hetet töltött tanított nyelve anyaországában. A munkafüzet-megoldási találata 50%-os volt.

    Válasz
  4. Klára

    Kedves András. Harminc évig éltem az USA-ban férjem révén kerültem oda magyar történelem szakos tanári diploma megszerzése után. 1970-ben. Angolul még nem beszéltem és legnagyobb csalódásom sok más mellett az volt, hogy az 1956 os menekült magyarok nem beszélték az angolt ill csak a konyhanyelvet. A városban /Chicago/ volt magyar templom, magyar orvos magyar biztosito fodrász szobafestő és még sok minden, egymás közt éltek egymással kommunikáltak vagy más európiaival akik szintén törték a nyelvet. Mikor látták hogy a Berlitz-be járok angolorákra /drága volt, sokat tuloráztam érte /kinevettekFérjem nem angolnyelvü volt ő sem igen törte magát. Hazatérvén angol iskolát nyitottam slágereken tanitottam I could have told you let it be..stb alakokat. Az órákon csak angolul beszéltünk meséket olvastunk verset irtunk.És láss csodát a diákjaim jól beszélték a nyelvet,.Én kizárólag az itthon képzett angol tanárokat hibáztatomHa szinesebbé tennék az órát és főleg ha felkészülnének rá jobb lehetne a helyzet .Hiányzik a lelkesedés a közönyt megérzik a diákok. Oly sok területen kitünnek a magyarok a világban igazán sajnálatos, hogy igy állunk a nyelvtanulás terén…

    Válasz
    1. Harmos Ferencné

      Teljesen egyetértek Veled. Bocsánat a tegeződésért. Én 1.5 éve élek Angliában és csak töröm a nyellvet sajnos. Csak a munkahelyemen van angol nyelv, de az is tájszólás. A lányom itt jár iskolába jövőre egyetemre megy. Ő azzal a módszerrel tanult önállóan- az iskola mellett, ahol szintén langyos angolorák voltak- amiről irtál. A mai napig is olvas, zeneszámokat hallgat és fordit. Természetesen az iskola az angolját nagyon fejlesztette, de bizony meg kellett küzdenie érte.
      Üdzözlettel: Judit

    2. Sulyok Györgyi

      Milyen szerencsés helyzetben van az, aki ismeri az összes itthon képzett angoltanár munkáját!

  5. Aradi Jenő

    Üdvözlöm András ! Azt gondolom a felvetett témában, hogy az érdek számítana nagyon sokat. Gondolok egy külföldi utazásra, levelezésre idegen nyelven. Én fiatal koromban németül levelezni a Balaton mellett megismert aranyos tanító nővel kezdtem . Jó indíték a szerelem. Biztos mások több okot is fel tudnak sorolni.És aki külföldön akar majd munkát vállalni legjobb, ha fiatalon alapozza meg az idegen nyelv tudását.Ma már, hajlott korom miatt a ” szöveg rögzítésével ” van a legnagyobb bajom, az angol tanulásában….

    Válasz
  6. Nagy Ildiko

    Kedves andras!

    En mar regen nem engednem, hogy szinkronizaljak a filmeket. Sok orszagban ez nem szokas, nagyon jo dolognak tartom.

    Válasz
  7. Béla

    Minden politikai felhang nélküli véleményem az, hogy stadionok helyett inkább nyelvtanuló stúdiókat kellene építeni, kedvet, lehetőséget, pénzt áldozni a jövőre. Most az “Ép testben épp hogy élünk” idejében természetesen mindkettő, mármint a sport, testedzés, tanulás, és ezen belül a nyelvtanulás kiemelten fontos lenne jövőnk szebbé tétele, gazdaságunk fellendítése , sőt az EU-hoz való fölzárkóztatásunk érdekében, hiszen Ady rég megmondta? “dudva lenne dudvák közt az ananász, kanász marad, akinek a nevelője kanász”!
    Ha a jövőben az oktatás, a kultúra, az egészségügy nem kap prioritást az a jövő tagadását jelenti, megfosztva ezzel a következő generációt a jobb lehetőségektől.
    Én egy 40 éve praktizáló “old doc” vagyok, aki 3 éve próbálkozom véres verejtékkel tanulni az angolt, egyrészt abból az indíttatásból, hogy szörnyű érzés külföldön csak állni mint a faszent, nemérteni a környezetet, nem megértetni magamat, másrészt így az aktív élet vége felé kell valami észpezsdítő elfoglaltság, ami az öregedés legfontosabb ellenszere, másrészt az aktív életből nem kilépni kell, hanem belépni valami más tevékenységbe, és ez lehet pl. a nyelvtaunlás, és ezzel együtt az utázs… Én így képzelem a jövőmet. (azért heti 3x sportolok is!)
    Végére egy kérés: Nem vagyok túl jártas az internet világában, de hol és hogyan lehet hozzájutni olyan filmekhez, amik angol nyelven vannak, esetleg feliratozva is, milyen a médiában fellelhető egyéb műsorokat, butított, könnyű nyelvezetű anyagokat érdemes keresni és folyamatosan használni nyelvtudásunk csiszolás érdekében?

    Válasz
  8. Dóra

    Kedves András! Többszöri nekiugrásom volt a nyelv elsajátítására. Az anyagiak voltak az elsők amik miatt nem tudtam olyan oktatást elfogadni ,ami a magolásról szól..Nekem rövid tőmondatos beszélgetős forma lenne szórakoztatóbb-lazább. Ilyet nem találtam csak 100 ezrekért amit 60 évesen eügy dolgózóként képtelen vagyok kifizetni, és a szoc.képzésen felnőtt nyelvtanárok sem érik el az eredményt. Üdv. Dózsa Dóra

    Válasz
  9. Ferencz

    TISZTELT ANDRAS! Eloszor is valaszolnak a kerdesre. Szoval arrol van szo ,hogy a mai fiataloknak minden felteteluk megvan a nyelvtanulasra es megsem kepesek tanulni. Szerintem az a legnagyobb baj ,hogy rosszut tanitanak az iskolaban es nincs motivaciojuk reszben a tanarok vegett. Sajnos a mai tanarok nagy resze nem kepes elerni a tiszteletet a fiataloktol ezert is tortenik az hogy nehezen tanitjak oket. Valtozas szerintem lesz azert mert szukseg van ra. Mikortol? A valtozas csak az embereken mulik es akkor fog megtortenni ha osszefognak az emberek es lazadni kezdenek a regi tanitasi rendszer ellen. En a go online tanfolyamot valasztottam az angol tanulashoz. probaltam mas modszereket es tananyagokat is de egyik sem bizonyult tul jonak. UDV FERENCZ LASZLO

    Válasz
  10. Attila

    Kedves András!
    Én nagyon szeretnék, legalább a mindennapi társalgási szinten beszélni angolul. Írni és olvasni egészen jól tudok, időnként némi google segítséggel, a beszéd és a beszéd értés jelenti a problémát. De anyagiakban nem bővelkedő emberek nagyon nehezen találnak olyan lehetőséget ahol tanulhatnának. Próbáltam ingyenes angol nyelvtanfolyamot keresni, szinte lehetetlen. Most éppen egy munkalehetőség miatt nagy szükségem lenne rá, de esélyem sincs. Én azt hiszem, ha lenne több lehetőség, hogy olyanok is tanulhassanak idegen nyelvet, akik nem tudnak erre pénzt áldozni Magyarország sem az utolsó helyen kullogna az idegennyelv tudás terén.

    Válasz
  11. Evi

    Nagyon szepen koszonom ,a tajekoztatast,hogyan is lehet jol megtanulni angolul,a sok hozzaszolo velemenye is erdekes volt szamomra.A tanarnak is legyen erdeke,hogy a tanulo jol eltudja sajatitani a nyelvet ! Remelem nekem is a szerencse kedvez ! Szeretettel EVI

    Válasz
  12. Bencelot

    Magyar vagyok. Magyarul beszélek és fogok továbbra is. A magyar nyelvet ápolni kell, mert már rontja ezt a szép nyelvünket az amerikanizálódás. Jó, aláírom, hogy az angol a világban a legtöbbet beszélt nyelv. Én annak a híve vagyok, hogy elég az alapfok. Középfok csak azoknak, akik itthon külföldi cégnek dolgoznak.

    Ami a szinkronizálást illeti: A szinkronizálás pedig igenis jó, mert nem nekünk kell fordítani. Sok munka után, fáradtan hazaérve az ember ha szeretne kikapcsolódni a tévé előtt, hadd ne kelljen már neki fordítani!
    A szinkronmunka meg álláslehetőséget nyújt. Értitek? Ha valaki pedig angolt akar tanulni a tévé előtt, kapcsoljon angol csatornára! Van lehetőség angol hangsávra kapcsolni is, ha a szolgáltató engedi.

    Azt tudjátok, hogy a magyar az ősnyelv?

    Válasz
    1. readea

      Egyetértek, pedig szeretek nyelvet tanulni. A magyar nyelvet ne rendeljük alá a többinek. Tudjunk magyar nyelven szórakozni, tudjunk megnézni egy jó filmet. Ha pedig tanulni akarunk, tudjuk lekapcsolni a szinkront…

  13. Pap Katalin

    Nyáron Londonban jártam, ahol az angol nyelven kívül más nyelven (francia, német) nem tudtunk kommunikálni. Szicíliában és Szardínián csak olaszul beszéltek. Görögországban szintén csak angolul tudtuk magunkat megértetni. Egyetlen országot tudok Európában, ez Luxemburg, ahol a gyerekek 3-4 nyelv ismeretével (luxemburgi-francia-német és saját szorgalomból angol nyelv) kerülnek ki a középiskolából.
    Na, de hol vagyunk mi ettől?

    Válasz
  14. Schmidt Zsóka

    Elolvasva a hozzászólásokat vannak dolgok, amivel egyetértek. Pl: hogy a filmeket szinkronizálják, mert én nagyon gyorsan olvasok, de ha nem látom az az arcokat, mert éppen próbálom elolvasni az aláírást, kiesek
    a történet ritmusából. De a kérdés nem ez volt. Határozott meggyőződésem, hogy a gyerekeknek óvodáskortól
    kellene valamelyik idegennyelvet tanulni. Az idősebb érdeklődő korosztály, anyagilag erősen érintett, azaz
    nincs pénzük pl:könyvekre. Az, hogy mi itthon csak a saját nyelvünkön beszéljünk rendben van. De a magyar
    nyelvet, véleményem szerint, nem az “rongálja” hogy valaki több nyelven tud beszélni. Azt hiszem, ha a fiatalok
    érdeklődését feltudnák kelteni, illetve az igényét, arra, hogy az a menő aki több nyelven beszél hamar kilábalhatnánk ebből a nem éppen hízelgő helyzetből.

    Válasz
  15. Éva

    A B2-es középfokú nyelvvizsga szintjét csak a jó tanulók, az igen szorgalmas, jó és jeles diákok tudják teljesíteni. Kivételek mindig lehetnek. Matematikából és egyéb tantárgyakból sem mindenki jeles, s így van ez az idegen nyelvvel is.
    Ha azt mondjuk, hogy mindenki aki 800 órát tanult, annak nyelvvizsgával kell rendelkezni, az olyan, mintha mindenkinek jelesnek kellene lennie. Igen nagyok az egyéni eltérések, s van akinek jobb érzéke van hozzá és kevesebb idő alatt eljut az adott szintre, mások pedig soha, de talán nem is lesz rá szükségük.
    Másrészt az alsó tagozatos éves óraszámnak a negyedét, a felső tagozat felét, a középiskolai óráknak kb. 60 %-át lehet számolni a nyelvvizsgákhoz viszonyítva. Mindez a csoport szintjétől, számától, tanártól, anyagtól függ. Egy középfokú nyelvvizsgához általában 700-850 óra szükséges. Az iskolában a diákok felelnek, dolgozatot írnak, ami időt vesz el. A kisebb gyerekek kevesebbet tudnak befogadni, de aki korán kezdi a nyelvtanulást és jó módszerrel, ami nem szegi kedvét, az szépen halad előre, s ha jó a képessége, akkor középiskolás korban leteszi a nyelvvizsgát.
    Sok szülő és tanár sem tudja, mekkora munka, mennyi idő egy nyelvet viszonylag jól elsajátítani. Könnyebb annak, aki ezt tényleg szereti, de különbözőek vagyunk. Van aki évekig dolgozik külföldön, mégsem tudja sikerrel letenni a nyelvvizsgát annak speciális jellege miatt. Többféle nyelvvizsga van, s azoknak a menetét jó ismerni, fel kell készülni rá.
    A magyar nyelv különlegessége, egyedisége miatt nekünk nehezebb elsajátítani az angol nyelvet mint pl. a németeknek. Finnországban nem szinkronizálják a filmeket, így a gyerekek és a felnőttek ‘felszedik’ az angolt a médiából.
    Az internet adta lehetőségekkel sok fiatal él, de ez még mindig kevés, pedig rengeteg lehetőséget kínál. Csak sejtem, hogy a felnőtteknek még kevesebb része aknázza ki a net végtelen lehetőségét a nyelvtanulásra.
    A legtöbb országban nem is kell nyelvvizsga a diplomához, ezért az északi országok és a Benelux államok kivételével még úgy sem tudnak angolul, mint a mi diákjaink. Véleményem szerint vannak
    diplomák amikhez elég lenne az alapfokú nyelvvizsgát megkövetelni, úgy mint régebben. A munkaerő piac úgyis eldönti mit ér az adott egyén tudása.
    A főiskolákon, egyetemeken több lehetőséget kellene kínálni a diákoknak a nyelvtanulásra. A közös órákat viszont sokszor komolytalanul veszik a diákok, s a különböző szintű tanulókat igen nehéz egy csoporton belül kezelni.
    Egy felmérés szerint a külföldiek segítésében a magyarok az első 10-ben vannak. Valami mégis működik.
    A jó tanulók leszoknak a tévéről és az internetet kedvelik, s ők igenis használják a netet angol tanulásra is.
    A Youtube rengeteg angol nyelvű, feliratos filmet, dalt, videot is kínál.

    songs with English lyrics

    https://www.youtube.com/results?search_query=English+and+American+films+with+english+subtitles+full+movie

    Csak kérdezni kell, s az internet válaszol. Be kell írni a keresőbe, mit szeretnénk. (Válasz a kérdezőnek)
    Sok sikert hozzá!

    Válasz
  16. Derszu

    Sziasztok,

    szerintem van változás. a mostani fiatalok egy átlagos gimi – főiskola/egyetem elvégzése alatt megtanulnak legalább egy nyelvet középszinten. Az általános iskolai nyelvoktatás viszont még mindig kevésbé hatékony, nem tudom miért. (szerintem mind a kíváncsiság, mind a motiválhatóság terén az egy igen fogékony időszak.)

    A felnőtt nyelvtanulás más. Ha nincs konkrét, kézzelfogható célja egy felnőttnek, csak egy vágy marad a nyelvtudás, a kezdeti érdeklődés elillan, bekerül az örökké újrakezdők táborába, akik az első néhány nyelvleckét 8-10-39-szer átvették.:)
    Biztos ismeritek az a típust, aki időről időre újrakezdi pl. az angolt a szociális nyomás miatt (mégiscsak fontos az idegen nyelv), és ahogy fogy a lelkesedés, úgy csökken a motiváció, egyre kevésbé képes integrálni a tanulási folyamatot. (sok a feladat, a gondozásra váró ember, tárgy, nehezen szakítunk ki időt a magunk -egyébként nem kötelező- “úri huncutságaira”. (lásd Heidegger “saját élet” tézisét))
    Ha a tanulást nem kíséri végig konkrét cél, és nem ágyazódik bele folyamatos használatba, gyakorlásba, leggyakrabban óhatatlanul megszakad.

    Válasz
  17. Brigitta Kratz

    Mar az ovodaban, vagy akar a bolcsodeben el kellene kezdeni, de nem az iskolas nyelvtanitast, hanem az idegen nyelven valo beszelgetest, igy a gyerekek termeszetesen es jatszva vehetnek fel azt a masik nyelvet is. Persze a legjobb lenne, ha ezt olyan szemely tenne -nem feltetlenul csak nyelvtanar-aki anyanyelvi szinten beszeli a nyelvet. Mert, ha nem akkor majdnem csak arthat. Es az idegen nyelvu egyszerubb mesekonyvet es kepes konyvet is hasznalnak. A telepuleseken Egy olyan ovoda is jo volna,- nagyobb telepuleseken tobb is, ahol ezt meg tudnak oldani es ovodai munkara alkalmazni egy vagy tobb ilyen szemelyt, nyelvtanart. A nagyobbak es a felnottek nyelvoktatasaban is hasonlo modszert tudok elkepzeni, termeszetesen tudasnak megfeleloen emelve a szintet. klubbokban, szorakozohelyeken is meg lehetne oldani. Tehat a nyelvtanulasban az idegen nyelven valo tarsalgast, a beszelgetest latom a leg celravezetobbnek, az esetenkent szukseges nyelvtani magyarazatokkal egyutt.

    Válasz
  18. Ónodi Szabó Géza

    Kedves András!
    Nagyon köszönöm,hogy az Ön módszere szerint próbálkozhatok az angol tanulásával,mivelhogy már többféle tanfolyammal “kisérleteztem”,de /az én lustaságom miatt is/ egyik sem volt eredményes.
    Meggyőződésem hogy abban feltétlen igaza van mind Önnek,mind a T.Hozzászólóknak ,hogy igenis
    “vas szorgalom és beton fenék” kell a nyelvtanuláshoz.
    Szerencsém volt egy olcsó izraeli utat kifognom,ott máris sok hasznát vettem az Ön módszerével történt tanulásnak.
    EZÉRT HÁLÁS KÖSZÖNETEM!!!
    Várnám a további fejleményeket!
    Lesz még folytatás a Buldózer 3 után is könyveinek,vagy már van is csak én nem tudok róla?

    Üdvözlettel :
    Ónodi Szabó Géza /67/
    2120.Dunakeszi
    Kikelet.u.44/a

    Válasz
  19. readea

    A legkönnyebb a tanárt, a módszert meg persze mindenkit és mindent hibáztatni azért, ha valamit nem teszünk meg, nem tehetünk meg vagy nem is akarjuk, azaz még mindig nem tudunk angolul. Én úgy gondolom, hogy minden rajtunk múlik. (Nagyon vad a példa, de Kossuth a börtönben tanult meg állítólag angolul. Gondolom, ott talált egy kiváló tanárt kiváló módszerrel… )
    Természetesen sokféle tanár van, sokféle módszer, de ezek csak irányt mutatnak. Ha valaki tényleg meg akar tanulni angolul vagy más nyelven, az meg is fog. Aki pedig a kifogásokat keresi, az bőven talál.
    A cikk címére utalva pedig annyit szeretnék mondani, hogy manapság nemcsak a fiataloknak van lehetősége tanulni, hanem azoknak is, akik már régebben fiatalok. MUTASSUNK PÉLDÁT! Nekünk is rendelkezésünkre állnak a modern eszközök.

    Válasz
  20. Kovács Ildikó

    Kedves András, Kedves Hozzászólók!
    Legelőször is a feltett kérdésre szeretnék válaszolni: Igen, lesz változás. Vagyis inkább úgy fogalmaznék, hogy folyamatosan változnak a dolgok.
    Személy szerint az ilyen statisztikákat feleslegesnek tartom. Szerintem nem azt kell nézni, hogy az összes ország közül hányadik helyen állunk, hanem azt, hogy mondjuk a rendszerváltás óta eltelt közel 25 év alatt volt-e fejlődés. Hiszen azóta felnőtt egy nemzedék, akiknek sokkal nagyobb kihívásokkal kell szembenézniük. Ilyen statisztika elérhető valahol?
    Én biztos vagyok benne, hogy hatalmas fejlődés volt ebben az időszakban, főleg, ha csak azt veszem, hogy a felsőoktatásban 1988-ban végett az utolsó évfolyam, akinek még nyelvvizsga nélkül is kiadták a diplomát. Tudom, mert én is akkor végeztem.
    Nem szeretem az általánosításokat, és a “bezzeg” kezdetű mondatokat. Igan, vannak fiatalok, akik bulizni szeretnek, de vannak nagyon sokan, akik karriert akarnak csinálni, és azt is tudják, hogy ehhez mire lesz szükségük.
    Attól, hogy valaki nem beszél nyelvet, még nem ér kevesebbet annál, aki beszél. Attól, hogy nincs szüksége a nyelvtudásra, mert mondjuk nincs pénze arra, hogy külföldön nyaraljon, nagyon jó szakember lehet a saját szakmájában.
    Való igaz, az iskolai nyelvoktatás színvonala nem a legmagasabb… de azért ne küldjük már máglyára az összes nyelvtanárt!… Lehet, hogy azért nem tudnak ennél színvonalasabban tanítani, mert nem tanították őket meg arra, hogy hogyan kell, hogyan lehet? Talán a 25-30 fős osztálylétszámok és a 45 perces tanóraák alkalmasak arra, hogy ezalatt minden tanuló megtanulja a nyelvet? Ugye, nem?
    A nyelvtanuláshoz (legalább is szerintem) legelőször is motiváció kell. Ugyan úgy, mint a dohányzásról való leszokáshoz is. Kinek nincs legalább egy ismerőse, aki folyamatosan le akar szikni, mégsem teszi? “Tudom, hogy le kellene szoknom, de nem tudok.” Ez valójában ezt jelenti: “Mindenki azt mondja, hogy a dohányzás káros az egészségre, és lehet, hogy ez így is van, de kit érdekel? Nekem szükségem van rá, és kész.” Ha nincs belső motiváció, akkor nem ér semmit az egész. Másodsorban azonben kell még valami: pénz. Rengeteg on-line nyeltanulási lehetőség van, sok akár ingyen is, de meggyőzősédem, hogy ezekkel nem lehet megtanulni nyelvet beszélni… legfeljebb megérteni. Beszélni csak úgy lehet megtanulni, ha van kivel beszélni, ha interaktív a dolog. Ehhez viszont már el kell menni egy nyelvtanfolyamra, ami pénzbe kerül. Éppen ezért nem értem, hogy mi a gond a szinkronizált filmekkel? Nagyon jó szinkronszínészeink vannak, és a magyar nyelv gazdaságából adódóan sokszor a magyar szinkron jobb, mint az eredeti szöveg.
    Visszatérve a kérdésre: a változás folyamatos, de hogy mennyi idő alatt fog megtörténni, az a jövő titka. Lehet, hogy fel kell nőnie még egy generációnak hozzá. Addig is, aki szeretne jól beszélni idegen nyelvet, azt csak biztatni tudom: fogjon hozzá, akár rögtön. A tettek viszik előre a világot, nem az okoskodás.

    Üdvözlettel:

    Kovács Ildikó

    Válasz
  21. Hatlaczky Istvánné

    Szerintem a nyelvtanulás is ép olyan mind miden más az életünkben ! Vagy akarjuk igazán vagy nem !
    A fejünkben kell igazán rendet tenni és eldönteni, hogy én ezt igazán akarom és megteszek érte mindent, hogy a kitűzött célomat elérjem ! Ha ez nincs meg bennünk , akkor hiába való minden igyekezet !
    A diákok meg mindég azt a nyelvet utálják tanulni, ami éppen kötelező !!!

    Üdvözlettel:

    Hatlaczkyné Semko Erzsébet

    Válasz
  22. Márk Lajos

    Szerintem a képzések illetve a tanárok felkészültségén lehetne javítani.

    Válasz
    1. readea

      Igen, a tanárok készüljenek többet az órájukra, és töltsék a motiválatlan diákok fejébe az anyagot… Én nem nyelvtanár, hanem nyelvtanuló vagyok. Ha nem tanulok egy nagyon jó óra után, akkor semmit sem tudok… Akkor kin múlik???
      És még egy: általában nem egyedül ülök egy órán. Ugyanazt hallgatjuk, és az egyikünk tudja, a másikunk nem:

  23. Száraz László

    Az igen sok véleményt végígolvasván,úgy gondolom, hogy egy alapvető nyelvtani tudás mellett/után, a szavak, kifejezések ismerete a legfontosabb.ÉS A MEGÉRTÉS!! Én merek beszélni,bizonyára nem hibátlanul, de megértik.Eddig senki sem “szólt, bírált” emiatt. DE, amit Ők mondanak, az vagy gyors,”elharapott”, és egy -két szót/szavat, kifejezést értek meg, BÁR a mondatösszetételéből megértem, amit mond.Szerintem a szókincs,kifejezések-_akár sleng- ismerete, fejlesztése afontos. Itt csak az a kérdés,”THAT is the question:what can or shall I do.”Mit kellene tennem? Ha egy angolnyelvü -nem aamerikai!!!- filmet nézek és hallgatom, kb. a felét értem meg B/2 , nyelvvizsga után. What can I have to do ? Köszönöm, ha elovassa és válaszol. Tisztelettel, Száraz László UI: Tanfolyamra nincs pénzem, sem időm. Kössz.

    Válasz
  24. Enikő

    Azt gondolom erről, hogy van sok jó tanár is itthon,de gimnáziumokban sok helyen nagyon rossz nyelvtanár van, aki lehet, hogy jól beszéli a nyelvet csak éppen tanítani nem tud és teljesen elveszi a diákok kedvét a nyelvtanulástól.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.