Nem értem. Mi lehet az oka? Nem bírok rájönni.

Az állami nyelvoktatás hatékonyságát jól jellemzi, hogy amikor oroszt tanultunk (tanították) az általános iskolában, 4 év alatt ugyan megtanultunk valamennyit, de azért nem túl sokat.

A beszéd nem ment, az olvasás inkább. Pedig 4 év nyelvtanulás eredményeképpen illett volna eljutni egy középfokú nyelvvizsga tudásszintjéig.

Ez általános iskolai keretek között nagyon keveseknek sikerült. (Hirtelen nem is tudom megmondani, hogy ismerek-e egyáltalán valakit, akinek igen). Ezután következett a középiskola, mondjuk egy gimnázium, ahol további négy év tanulás után sem tudtunk sokkal többet oroszul, mint az általános iskola elvégzése után.

Gimnáziumot végzett ismerőseim között már akad 2-3, aki a gimi végére eljutott oroszból a középfokú nyelvvizsgáig (8 év alatt!).

Nem tudom, miért ilyen gyenge a hatásfok a közoktatásban. 1990 óta az utált orosz helyett az imádott angolt oktatják első nyelvként a legtöbb általános és középiskolában.

Megjegyzés: A folytatásban leírtak totálisan érvényesek minden idegen nyelvre, nem csak az angolra.

Egy minősített nyelviskolában (Itt elérhetőek: http://www.nyelviskola.hu) a teljesen kezdők kb fél év tanulás után eljutnak az Elementary könyv 6-7. leckéjéig (az Elementary könyv a New Headway sorozatban 14 leckét tartalmazott).

A 15-17 évesek nagy része kb ugyaneddig jut el (5-6) év tanulás után!), a vita nagyon sok esetben csak azon folyik, hogy a tanuló a 7. vagy a 9. leckéig tudja az anyagot.

Na de ez hogyan lehetséges?

Hogyan tanulnak meg a felnőttek 6 hónap alatt annyit, mint a gyerekek 6 év alatt az iskolában?

A gyerekeim Ausztriában jártak iskolába 2 éven át. Ott a 14-15 év körüli gyerekek középfok környékén beszélnek angolul. Ugyanakkorák az osztálylétszámok, ugyanannyi az óraszám, és az osztrák angoltanárok semmivel sem képzettebbek, mint az itthoniak.

Ausztriában hogy tudnak ilyen eredményt elérni?

Természetesen itthon is vannak olyan tanulók, akik elit gimnáziumok nulladik évfolyamán, a nyelvi előkészítő évfolyamon tanulnak, ők itt az általános iskolai tanulás után 1-2 év alatt eljutnak a középfokú szintre (B2), és többségük sikeresen le is teszi a nyelvvizsgát.

Gyakorlatilag mindegy, hány éves korukban kezdenek el a gyerekek nyelvet tanulni (már az óvodában, vagy általános iskola első osztályában vagy harmadikban), kb ugyanaddig jutnak el 16 éves korukra.

Nem értem. Ön érti?

Véleménye fontos számomra, kérem, írja meg egy hozzászólásban!

Kérem, írja meg a véleményét!
Nagyon kíváncsi vagyok rá.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

150 hozzászólás a(z) “Nem értem. Mi lehet az oka? Nem bírok rájönni.” bejegyzéshez

  1. Árkai Erika

    Kedves András !
    Elnézést, hogy ekkora késéssel ötletelek, de csak most van időm törölni a régi leveleimet úgy, hogy előtte bele-belekukkantok valamennyibe.
    Egyetlen tippem, hogy a diákok esetében a nyelvtanulás nem maga a CÉL, illetve az ahhoz vezető út, hanem
    a tantárgyak egyike. Figyel, vagy nem figyel az órákon, jól-rosszul elkészíti a házi feladatot, csak a jegyre hajt.
    Nem érti, mekkora a tét, mert nem látja annak gyakorlati hasznát.
    Ha vannok olyan baráti családok, melyek a nyári szünetre kicserélhetik a gyerekeiket, meglepő lehet az eredmény.
    Üdvözlettel : Árkai Erika

    Válasz
  2. Kovács Jenőné

    T. Neményi András! Véleményem szerint az iskolában /van egy 15 éves unokám/ csak a nyelvtani részt tanulják a gyerekek. Mivel sokszor változik az angoltanár személye / szül, felmond stb/ majdnem mindig leragadnak egy egy nyelvtani leckénél.Beszélni nem nagyon beszélnek, / kevés a szókincsük, nem tanulnak elég sok szót, ezért egyik gyerek sem mer angolul megszólalni! Félnek a kicsúfolástól! A másik ok, hogy az osztályba különböző tudású gyerek jár.Van olyan aki különórákat vesz, többet tud a többinél.Nekik unalmasak az órák. A baj az, elég „szárazon” adják le az angol anyagot./Hiányzik a könnyed játékos,v. zenével vegyített előadásmód/ Sajnos tapasztaltam azt is, hogy a különórára járt gyerek jobban beszélt angolul mint a tanár! Hát ennyi az én tapasztalatom az angol tanítás terén. Üdvözlettel: Kovácsné

    Válasz
  3. Dénes József

    Tisztelt Neményi Úr!
    Ön biztos tudja,hogy a német-angol,francia-angol között van egy fajta hasonlóság.Így ezek nációk,egymás nyelvét könnyebben elsajátitják.A magyar nyelv más,ezért nekünk ez nehezebb.
    Üdv Dénes

    Válasz
  4. Száraz László

    T.Tanár Úr ! Megszakításokkal ugyan ,de kb. 3 szemeszten tanultam az angolnyelvet. Beszélni bátran merek, bár a hiányzó szókincsem miatt „körülírom ” akívánt szót, kifejezést. „Érteni” az angolbeszédet igen nehezen megy.Bizonyára ez a gyakorlás hiánya is De sokszor egy angol modatból néhány szavat értek meg. Mit tegyek?igyekezzek olvasni vagy csak hallgassam a film szövegét, amiből keveset értek. Segítségét köszönöm és bárkitől elfogadom a jó tSz. László

    Válasz