Szótanulás során a mennyiség vagy a minőség fontosabb?
Két tanulónk különbözőképpen áll a tanuláshoz.
Egyiküknek az a célja, hogy minél több szót megtanuljon, ő a múlt héten megtanult 50 szót. A másik tanulónak kevés az ideje, ő csak 10 új szót tanult meg, de azokat használni is tudja.
Amikor új szavakat tanulunk, sokszor esünk abba a hibába, hogy számolgatjuk a szavakat. Hány szót kell még megtanulni holnapra, hány szót írtunk fel a füzetünkbe, stb.
Ahhoz, hogy a tudása fejlődjön, jobban beszéljen, egyre több szót kell megtanulnia.
Szókincsének bővítése elengedhetetlen.
Amennyiben csak a mennyiségre, a kikérdezésre, a szódolgozatra koncentrál, akkor a megtanult szavak használata háttérbe szorul, mert „ most csak ezeket fogja a tanár kikérdezni”.
Így mindig más szavakat tanul meg, viszont a meglévőket, ha nem használja, elfelejti, és állandóan elölről kezdheti a szótanulást.
Sokkal fontosabb a szótanulás minősége. Amennyiben megtanul 10 szót, és azokat használni is tudja, akkor azzal sokkal többre megy, mintha megtanul 50 szót, és azok közül kettőt tud csak használni. A cél az, hogy amit megtanult, azt használja is. Nem baj, ha csak kis lépésekben halad előre, a lényeg, hogy haladjon. A szavak bevésődnek, megmaradnak a használat során.
Törekedjen arra, hogy az új szavakat ne csak másnapig jegyezze meg. Gyakorolja be azokat alaposan, hogy hetekkel, hónapokkal később is emlékezzen rájuk. Ha folyékonyan akar beszélni, akkor erre is érdemes odafigyelnie!
Deadly accurate answer. You’ve hit the buslelye!
Egyetértek az itt leírtakkal. Saját bőrömön tapasztaltam, hogy milyen az, ha minél gyorsabban be akarok vágni minél több szót. Amikor a számonkérésre került sor, akkor az általam megtanultnak hitt sok-sok szót nem tudtam használni! A nyelvtanárom szerint pedig ez nem tudás… Ezután elmagyarázta nekem, hogy pont ez volt az élő példája annak, hogy a mennyiségnél fontosabb a minőség. Most már erre törekszem, s ezért nem kell újra és újra visszatérnem az adott anyaghoz, ismételten megnézni a szótárban az adott szavakat, azaz – egyszer fordítok több időt kevesebb szó megtanulására, viszont nem megy el idő az állandó újrakezdésre – tehát időt és energiát nyerek.
Kedves András!
Én még most elég jó értem az angolt,de jobban menne ha lehetne valakivel levelezni angolul.Sokszor olvasom az ön válaszát és egyet értek vele.Na azért nekem is vannak gondjaim mint az úrnak,hogy egy szónak több a jelentése.Lehetne arról szó,hogy feladatokat küldene el a címre.Üdv:Judy
Ismétlés a tudás anyja…Gyakorlat teszi a mestert…ezen szólások ilyenkor is nagyon igazak.
Egyetértek Árpáddal,és minél többet angol nyelvi környezetben tartózkodni,akár otthon valósítva ezt meg,beavatva a családot,vagy hozzánk hasonló angol tanulót(kat).A lényeg,hogy minél többet halljuk az angol mondatokat,és így észrevétlenül rögzülnek,ahogyan annak idején saját anyanyelvünk,a magyar is!
Tisztelt Neményi András Úr!
Soha nem számoltam, hogy hány szót tanultam meg, viszont mindig azonnal használtam is. Canadában jártam nyelviskolába és ott mindig a beszélgetésre fektették a legnagyobb hangsúlyt. Szinte észrevétlenül tanultuk meg a nyelvet. Annál is inkább mert egy-két kivételtől eltekintve az osztály tanulói is csak angolul beszélhettek egymással. Az órán csak az angolt használhatta mindenki (íratlan szabály). Szünetben mindenki olyan nyelven beszélt amilyen nyelven csak akart. Az előzőleg megtanult másik nyelvet jobban tudtam, hisz évek óta beszéltem, de ekkor jöttem rá, hogy sokkal könnyebb lett volna ezzel a mödszerrel tanulnom azt is. Igaz, nagyon kevés embernek adatik meg, hogy közegben tanulhasson, viszont ez az igazi. A radikális tanulástól pedig nincs jobb. (Nem hall az ember magyar szót). Röviden, egyetértek a minőségi tanulás előnyével.
Kedves András! Csak annyit reagálnék a kapott levélre, hogy ezért a sok segítségért csak köszönettel tartozom.Az ott olvasott hasznos tanácsokat (kigyűjtve) bibliaként forgatom, és ennek szellemében tanulok mostantól. üdv. Varga Noémi
Tisztelt András!
Teljesen egyetértek azzal amit írt. Jelenleg és is úgy tanulom a szavakat, hogy összekapcsolom mondatokká, kártyát is készítek és minden kártyát többször ismételek, hogy jobban rögzüljenek a szavak. Valóban kevesebb szót tanulok egy-egy alkalommal, de azt vettem észre, hogy jobban megmaradnak ezek a szavak, kis példamondatok az emlékezetemben és a hallott mondatokat is jobban megértem, illetve én is bátrabban beszélek.
@Erzsébet –
Kedves Erzsébet!
Jól látja, a gyakorlással egyre jobb lesz a kiejtése is, a kérdő mondat ritmusát is rengeteg gyakorlással fogja egyre jobban elsajátítani.
Amikor főzni tanulunk, akkor sem sikerül minden elsőre, igaz?
András
Kedves András!
A szavakat legjobb mondatba foglalva tanulni, de azért csak így mindegyiket nem lehet. Már csak azért is jó ez a módszer, mert ha van pl.: az igének valamilyen vonzata (to, of, ing…), az így bevésődik. Az igeidőknél is nagyon jól használható, hogy már kész alap mondataink legyenek, és ne kelljen túl sokáig gondolkozni. Nekem még nagyon nehéz a kiejtés.Begyakorlom hallásról, de amikor nem a megszokott mondatban használom, már elég béna vagyok. A mondatok ritmusa, a szavak helyes hangsúlyozása, a kérdő mondat is gondot jelent. Gondolom ez is gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás függvénye.
Nagyon örülök hogy rátaláltam erre az oldalra..Messzemenőkig egyetértek a szótanulás technikájával kevesebbet de jól és szövegbe értelmezve. Én így kezdtem el addig meg is jegyeztem többet ,de a tanárom azt mondta fordítva kell .Elősször a szavakat.Na azóta vagyok elveszve. Most viszont ismét úgy fogom tanulni ahogy javasolta. Köszönöm!t
Tisztelt András!
Teljes mértékben egyet értek önnel.Ugyanis a szavakat nem elég megtanulni,alkalmazni is tudni kell.
Teljesen egyet értek abban hogy a szavak lassú de biztos megtanulása, és egyben megértése, használata, nagyobb sikerhez vezet mint mikor csak bemagoljuk a rengeteg szó gyűjteményt. Én középkorú nő vagyok,teljesen kezdő az angolban. Beiratkoztam egy tanfolyamra, mely közben kiderült, hogy maximálisan a nyelvtani alapokra hajt.Feladtam, mert a szavakat nem értettem, sem kiejtésük nem ment, így a nyelvtant alkalmazni nem tudtam. Bár a nap nagy részét azzal töltöttem, hogy jegyzeteltem, és tanultam. Még sem maradt meg semmi.Káosz uralkodott a fejemben. Mivel az angol nyelvtudásom „0” így teljesen az alapoknál kell kezdem.
Nagyon köszönöm,hogy foglalkozott a nyelvtanulási problémámmal.Sok dologra rájöttem,hogy miért vagyok sikertelen nemcsak a nyelvtanulásban.Nehezen tanulok mert nincs módszerem,kevés a dolgokat érteni, a hallottakat el kell mélyíteni, mert különben légüres térbe kerül az ember és persze kimarad és lemarad a csoportból.
Köszönöm
Lényegében egyetértek,de én ott jövök zavarba amikor egy szónak kismillió eltérő jelentése van.Na most vagy segíta szövegkörnyezet vagy még jobban összezavar.dash -» borravaló
dash -» csattanás
dash -» élénkség
dash -» elevenség
dash -» előretörés
dash -» féktelenség
dash -» fellobbanás
dash -» gondolatjel
dash -» haladás teljes sebességgel
dash -» heves indulat
dash -» hevesség
dash -» hirtelen támadás
dash -» húzás
dash -» kihúzás
dash -» kötőjel
dash -» lendület
dash -» loccsanás
dash -» megvesztegetés
dash -» mersz
dash -» mínuszjel
dash -» nekiiramodás
dash -» nekilendülés
dash -» nekirontás
dash -» nekiütődés
dash -» összeütközés
dash -» rövid távú futás
dash -» szerelvényfal
dash -» törlés
dash -» ütődés
dash -» vágta
dash -» védőlap
dash -» vessző
dash -» vonalka
dash -» vonás
+
to dash -» befröcsköl
to dash -» elegyít
to dash -» fröcsköl
to dash -» hozzákever
to dash -» meghiúsít
to dash -» összetör
to dash -» robog
to dash -» rohan
+prepoziciók
to dash against -» nekiront vminek
to dash against -» nekivág vmit vminek
to dash away -» elrohan
to dash away -» elviharzik
dash by the forwards -» szélsők lefutása
dash control-knob -» szerelvényfalon levő szabályozó
dash control-knob -» szerelvényfalon levő kapcsológomb
dash control-led -» kapcsolótábláról vezérelt
to dash in -» beront vhova
to dash into -» beront vhova
dash it! -» a fene egye meg!
dash of colour -» színfolt
dash of oar -» evezőcsapás
dash of rain -» eső kopogása
dash of rain -» esőcseppek kopogása
dash of sg -» csepp vmi
dash of sg -» cseppnyi vmi
dash of sg -» csipet vmi
dash of sg -» csipetnyi vmi
dash of sg -» gondolatnyi vmi
dash of sg -» lehelet vmi
dash of sg -» leheletnyi vmi
to dash off -» elrohan
to dash off -» lefirkant
to dash off -» sebtében odavet
to dash out -» kirohan
to dash over -» odarohan
to dash over to sg -» rohan vmi felé
Bár ez még egy egyszerű csak most ez jutott eszembe.
És énokos mikor használom jól,hogy az angol koma értse is amit akarok,ne csodálkozva nézzen,mint hülyére?
Aztán vannak azok a kifejezések amik helyettesíthetők egy másik ismertebb szóval pl.:most hirtelenében csak a talk into~persuade jut eszembe de van még csomó do-val,go-val put-tal stb.És ezek használják is.
Tisztelt Anrás!
Egyetértek. Kislány koromban heti 100 szót vágtam be németet, de mivel a tanárnőm nem tudott magyarul, használni is tudtam azokat. Most nem igy teszem, szöveg olvasáskor nézem meg a szótárt, így a mondattal együtt próbálom a fejembe „vésni”. Persze idős korban nem megy olyan gyorsan, mint fiatalabb korban, de igyekszem. Az Animal Planet műsort nézem, ha a Funnest állatok vannak (szeretem az állatokat, így ragad rám egy-egy új szó.)
Köszönöm tájékoztatását.
Erős Zsuzsanna
Tökéletesen egyetértek azzal, hogy a szavakat ismételni kell folyamatosan, mert különben nem sok minden fog megmaradni.
Én általában mondatba foglalom a szót és a mondattal együtt tanulom meg. Ezáltal nemcsak a szót, hanem a használatát is megtanulom.
Idos no vagyok nehezen tanulok, , szerintem nincs nyelverzekem, ami szot megtanulok, magyar szorendbe rakom egymasutan, es igy kimunikalok.
Jo lenne tovabb lepni, de egyedul nehez. EDit