Mennyivel jobb a nyelvtanulók helyzete most, mint 20 évvel ezelőtt?

Miért nem érzünk jelentős előrelépést?

A kézzel – lábbal mutogatás nem szégyen, csak nem nevezhető magas szintű nyelvtudásnak.

A 80-as években nevettünk a villamoson, amikor egy külföldi megkérdezte, hol kell leszállnia, és a válasz így hangzott: „A harmadik megállónál. Nem érti, kedvesem?” HAR-MA-DIK.” (és jó hangosan, szótagolva elismételték neki…)

Amikor a Balaton partján a 80-as években kézzel-lábbal mutogattak a turistáknak, akkor a hiányos nyelvtudást a rendszerre fogtuk. Ám múlt héten a Balatonon voltam, és meglepődve tapasztaltam, hogy több helyen is még mindig magyarul válaszolgattak a külföldieknek. Megértik a kérdést, mosolyognak rá, de magyarul felelnek.

1990-ben még nevettünk az izzadó rendőrön, aki az olasz turistáknak mondta: „Mit értetlenkedik? Már háromszor elmondtam, világosan, magyarul, hogy itt nem lehet megállni… ”

Azóta felnőtt egy generáció (volt rendszerváltás is), ám a fiatalok mégsem úgy jönnek ki az iskolából, hogy nyelveket beszélnek. Kivételt csak az elit gimnáziumok tanulói képeznek.

A hiba nem a gyerekekben van. Mikor jövünk már rá, hogy ha a szavakat önmagukban tanuljuk, az zsákutca? Egy mondat hosszabb, mint egy szó – emiatt sokan azt gondolják, nehezebb megjegyezni. Pedig könnyebb, mert egy mondat, az egy egység, aminek van értelme.

Ha megtanul egy mondatot, azt használni is tudja. Önmagukban a különálló szavakkal nem sokat ér. Ha megtanul 10 különálló szót, azokkal semmire nem megy, ha nem mond velük mondatokat. És mi van abban az esetben, ha egy szónak több jelentése is van? Akkor mit is jelent?

Rengeteg energiát fektetünk a nyelvtanulásba, az eredményeket pedig ismerjük. Minden egyes mondat, amit hallunk, egy keresztrejtvény…. Amit mondani akarunk, az meg puzzle.

Mit lehet hamarabb megjegyezni:
– egy rövid szót vagy
– egy egész mondatot?

A szó sokkal rövidebb, mégis a mondat az, ami megmarad. Ha a mondat megmarad, a különálló szavakat meg elfelejtjük, akkor miért nem a mondatokat tanuljuk meg?

Vagy legalább a szavakat is, és utána a mondatokat is. Akkor nem felejtenénk el a szavakat egy hét alatt.

Ennél rosszabb csak az lenne, ha külön a betűket akarnánk megjegyezni. (Volt olyan tanulónk, akinek azt magyaráztam, hogy ne szedje a szavakat hangokra).

Minél nagyobb egységet tanul meg, annál több haszna lesz belőle. Szavak helyett mondatokat tanuljon.
Még jobb, ha megtanulja a kész párbeszédeket.
Nagyon hasznos, ha egész olvasmányokat tanul meg kívülről. Kár, hogy erre csak kevesen veszik a fáradságot.

Aki a különálló szavakat tanulgatja, az úgy érzi, nincs nyelvérzéke. Aki megjegyzi a mondatokat, az meg nem érti, hogy egy ilyen egyszerű dolog, mint az angol nyelv miért okoz problémát másoknak…

Van egy jó hírem: ha megtanulja a mondatokat, akkor nem kell állandóan újra tanulnia a szavakat.

Kérem, írja meg a véleményét!
Nagyon kíváncsi vagyok rá.

Hozzászólás a(z) Kriszti bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

32 hozzászólás a(z) “Mennyivel jobb a nyelvtanulók helyzete most, mint 20 évvel ezelőtt?” bejegyzéshez

  1. Alb Gabi

    Kedves András!
    Nagy kérés lenne törölni a fenti hozzászólásomat? Nagyon szépen kérem, ha lehet akkor töröljük.
    Köszönöm előre is.
    Üdvözlettel: A.G.

    Válasz
  2. Beáta

    Én most kezdtem el ezt módszert olvasgatni,tanultam szavakat amik tényleg nem maradnak meg a fejemben,igaz én nem vagyok már fiatal ötvenen is túl járok,de nagyon szeretnék Angolul megtanulni,most veszem észre a nyelvtudás hiányát.Ebben kérnék én segítséget,hogy magam korabeli ember agyában megmaradjanak a mondatok,mikor úgy érzem nagy az üresség,és szinte lehetetlen hogy memorizálni tudjam.Úgy tűnik ebben a korban már ez nagyon nehezen megy!

    Válasz
  3. Old_Boy

    @Bee
    Kedves Bee, remélem elolvasod. Én pont ugyanúgy tanulok, mint amiről írtál. Napi 5-8 mondatott memorizálok, bonyolultságtól függően. Teszem ez már egy éve, ennek ellenére nem fejlődöm. (Pedig mellette Angol könnyítet olvasmányokat olvasok, és napi egy két óra BBC-t is hallgatok, ill pár érdekes párbeszédet.)
    Neked végül is mi vált be? Ha nem szavakat, nem mondatokat és nem is történeteket tanulsz?
    Olvastam, hogy kint élsz Angliában, nos nekem ilyen terveim nincsenek, ezért nekem a kint élés nem lehet megoldás arra, hogy társalogni tudjak angolul.

    Válasz
  4. Neményi András

    @Kisné Julika
    Akkor tessék megismételni a jelentkezést, mert ha 2 napon belül nem aktiválja a jelentkezését, akkor törlésre kerül a jegyzékből az e-mail címe.

    Válasz
  5. Ács Gabriella

    Abszolút egyetértek a poszttal!! rosszul fognak neki a tanulásnak és a tanításnak is!! én esküszöm arra, hogy a legtöbbett a zenékből lehet tanulni. a kedvenc dalokat, slágereket kívülről fújjuk. le kell tölteni a szöveget, le kell fordítani, és utána semmi gond nem lesz egy egy kifejezéssel, vagy részlettel belőle, hiszen csak dúdolni kell egy kicsit magunkban:)!!
    A másik az idegen nyelvű filmek, tévé csatornák. Szerintem minden szolgáltatónál lehet már fogni őket (a Diginél biztos,mert nekünk az van). számtalan hírműsor, természetfilmek, sorozatk,mesék.bármi!! úgy fog ránk ragadni a nyelv, hogy észre sem vesszük!

    Válasz
  6. Négyesi Rebeka

    Kedves András!
    Egyetértek azzal, hogy jobb mondatokba foglalva megtanulni a szavakat. Most vagyok egyetemista, és 3 nyelvet tanulok egyszerre, viszont egyedül az oroszt kezdtem el úgy, hogy mondatokkal tanultam a nyelvet. Eleinte nagyon nehéz volt, mert nem ismertem sok nyelvtant, tehát csak bemagoltam a mondatokat,de aztán ahogy megtanultuk az igeidőket, nyelvtani szerkezeteket, rájöttem, hogy mi hogy kapcsolódik egymáshoz, és sokkal gyorsabban beugrik, hogy hogyan kell egyeztetni, mikor milyen esetet használok, ha már van egy mondat, amire támaszkodhatom.
    Szóval nekem bevált ez a módszer, de hozzá kell tennem, hogy nagyon sokat is kell magolni egy nyelvnél, és ez nem csak a szótanulásra vonatkozik. A kezdeteknél, amikor egy ember nem ismer egyáltalán egy nyelvet, sem a nyelvtant, csak bemagolja a mondatokat, és aztán fogja megérteni, mikor már előrébb van a tudásban. De ez természetes, és bár nagyon nehéz, kitartó munkával sikereket érhetünk el.
    És még egy dolog: a nyelvtanulás szeretete. Szerintem ez a legfontosabb. Ha valaki szeret egy nyelvet tanulni, nem fogja elkeseríteni az sem, ha először nem jól mennek a dolgok. Legalábbis nálam ez így van. És bátorítok mindenkit, hogy tanuljon nyelveket, mert amellett, hogy hasznos, és ma már igenis szükség van rá, az agyat is tornáztatja és kondiban tartja. :) Köszönöm! Rebeka

    Válasz
  7. Kisné Julika

    Üdv András! Én most kezdek tanulni azért kaptam a kedvező alkalmon hogy felíratkozzam hogy könnyebben tanuljak, de még nem kaptam meg a vissza igazoló e-mailt, hogy megkaphassam az ingyenes tanácsokat. Várom mihamarabb és szeretném ha könnyebb lenne, a tanulás.Köszönöm Julika

    Válasz
  8. Neményi András

    @Kriszti
    Ha teheti, mindenképpen tanári segítséggel tanuljon.
    A szavakat ne önmagukban tanulja, hanem jegyezze meg az egész mondatot, ahol előfordult.
    A kiejtést is tanulja meg, a szó jelentésével együtt.
    Olvassa a hírlevelemet.

    Válasz
  9. Botond

    @Erdősy Klára – Kedves Klára!
    A hanganyag zip formában tömörítve ingyen letölthető. Minden oldal tetején és alján lehet kattintani a linkre, pl.: Free download MP3: ALL 71-80.

    Válasz
  10. Kriszti

    Kedves András!
    Nekem a tanácsára lenne szükségem még pedig a következőre lenne szó még pedig mivel hogy én még kezdő vagyok milyen tanácsokat adna nekem mint kezdőnek

    Válasz
  11. Gabor

    @Juli
    Ezt csak a kezdőknek ajánlott módszer a szótanulásra, a tanulás első időszakában.
    Később, amikor már rendelkezel némi nyelvtannal és szókinccsel, akkor már teljes egészében Angol mondatokat érdemes tanulni.

    Válasz
  12. Gabor

    Teljesen jó megoldás a szavak mondatokban tanulása, de nem a bemagolása! A magolás nálam sem járható út, a nyelvtanulás nem a magolásról kell, hogy szólón, úgy csak megutálja az ember.
    Beszélni kell, felhasználva a látott és hallót, mondatokból azokat a szavakat, mondat töredékeket, amik az adott szituációban eszünkbe jutnak. Először ez pocsék lesz, de gyakorlással fejlődni fog és tökéletesedni.
    Kezdő szótanulóként, bátran lehet a magyar szövegkörnyezettel kombinálni. Pld:
    Ma ettem egy apple-t. A fán van egy apple. Neki adtam egy apple-t. Ma vettem egy 1kb applet.
    Későbbiekben ezt lehet bővíteni, hogy egy mondatban már két szó, aztán három szó, végül az egész mondat angollá alakul.

    Válasz
  13. Szalay Oszkárné

    Maximálisan egyetértek a cikkben felvetett megoldással.
    learning vagy acquisition? Hát a gyerek hogy tanul meg magyarul pici korában? mondatokat hall, szituációkat lát, de ő maga először csak szavakat mond megfelelő helyzetekben és később teljes mondatot.
    Sajnos az oktatásból kiiktatták a kötelező memoritert, vers tanulást, ami nagyon sokat segített a szöveg tanulásban is.

    Nem tudom van-e ma olyan iskola, ahol a magyar költők mindegyikétől meg kell tanulni 2-3 sőt sokszor több verset is mint azelőtt / pl:Vörösmarty: Gondolatok a könyvtárban, vagy mondjuk Hamlet monológja stb…/.

    Legyünk optimisták és mondjuk azt, hogy több önbizalmat várunk el, és ne akarjanak azonnal mindent tudni, mert az nem megy. /minden sportoló, művész, szakember sokat gyakorolta a mesterséget, hogy eljusson a csúcsra./ A nyelvtanuláshoz
    szükségesek: kedv, idő és akarat, amelyek közül egyik sem hiányozhat kivéve néhány különleges tehetséget, akire ‘ragadnak’ a szavak.Sajnos többségünk nem az.
    Kitartás is fontos, mert nem mindig megy minden úgy, ahogy szeretnénk.
    Nem olvastam el a hozzászólásokat, elnézést, ha ismételtem valakinek a hasonló gondolatait.
    Sári /angol tanár/

    Válasz
  14. Erdősy Klára

    Sziasztok!

    Megkerestem a book2.de oldalt, és úgy látom, az első 30 leckéhez hozzá lehet ingyen férni, de a többi fizetős. Ez nem lenne igazán nagy baj, de ahhoz, hogy ne verjem át magam, és biztonsággal rendelhessek, fizethessek, kéne tudnom a nyelvet.:))) Nos, ez gond. Nem tud valaki segíteni?

    Más: a „magolásról”Ezer éve latinul tanultam a gimnáziumban. Akkoriban úgy hívták azt, ha egész olvasmányokat tanultunk meg, hogy memoriter. Napi rendszerességgel volt kötelező. Ezt a fogalmat kár volt elfelejteni, nagyon jól működött, és működik.Szövegkörnyezetében tanulni a mondatokat nagyon hasznos, egyáltalán nem egyenlő a magolással. A magolás értelmezés nélküli tanulás.

    Üdv. mindenkinek

    Válasz
  15. Kanyó Zsuzsa

    Megtaláltam a http://www.book2.de oldalt.Írjátok be a keresőbe.A legegyszerűbb és leghasznosabb magyar mondatok idegen nyelvű megfelelőit találjátok itt.(Nem csak leírva, kimondva is, férfi és női hangon,gyorsabban, lassabban ejtve).A csoportosítás témakörök szerinti, találtok ott nyelvtani összefoglalót is.Aki a papagáj-módszerektől elzárkózik,az olvassa az Oxford Kiadónál megjelent könyveket (klasszikus művek leegyszerűsített változatai),és szótárazzon!Ez eleinte nagyon időigényes.Az Oxford Kiadó könyveivel kapcsolatos javaslat az angolra vonatkozik.

    Válasz
  16. Alb Gabi

    Kedves András!

    Nagyon szeretem ezt a fórumot. Teljes mértékben egyetértek Önnel. Gondolom, hogy már nagyon sok tapasztalat birtokában mondja ezeket. Szerintem is szövegkörnyezetben érdemes tanulni a szavakat. Tehát érdemes mondatokat és szituációkat megtanulni. Adott esetben csak kicseréljük a szavakat, de a szerkezet az megmarad. (Dehát aki csak ellenkezni akar és meggyőzni minket, hogy ő nem tudja, mert ezt nem lehet megtanulni, hát…?!
    Nekem középfokú nyelvvizsgám van és úgy próbálom szinten tartani nyelvtudásomat, hogy barátaimnak tanítok angolt. Tök lazán, semmi füzet vagy szótár, amit mondok neki, azt legjobb, ha elhiszi nekem és így haladunk…és haladunk. Elmondom neki szóban is pl., hogy a „vrájt”-ot write-nak írjuk, elbetűzöm. Beszélgetős órákat tartok, sok humorral, néha még káromkodni is tanulunk angolul és jókat nevetünk. Pl. Hetente kétszer elmegyünk az uszodába, az 1-1,5 óra, ez idő alatt angolul is tanulunk. E-mailban hanganyagot is tudok küldeni egyszerű mondatokkal és vizsgafeladatot is állítok össze nekik. Szóval ez nem olyan „megkeserítem az életedet a nyelvtannal” stílusú nyelvtanulás, hanem élmény. Ha valahova utazunk együtt, az autóban menetközben is angolóra van. Nagyon élvezzük az órákat, és egyik tanítványom sem töri össze magát a tanulásban, de amíg velem vannak, addig gyakoroljuk, amíg kell. Aztán, ha legközelebbi alkalomra elfelejti, hát majd elmondjuk még százszor. Szóval azt üzenném mindenkinek, hogy ne kifogásokat keressünk, hanem találjuk meg a nyelvtanulás motivációját és a szórakozást benne. „E-mailezz japánnal csak lazán” című könyvemben megírtam, hogyan tettük szórakoztatóvá nyelvtanulásunkat a japán barátommal. A könyv három nyelvű; japán, angol, magyar.
    Szóval Barátaim reszkessetek, mert meg fogtok velem tanulni angolul és legyen az egy nagyon jó szórakozás!!!
    Bocsi, hogy ilyen sokat írtam.

    Válasz
  17. Kanyó Zsuzsa

    Úgy gondolom, érdemes a nyelvtanulást felnőtt korban is az általános iskolában használatos nyelvkönyvekkel kezdeni.(Aki még egy szót sem tud, az nem tudja élvezni a felnőtt témákat.)Aki a felnőttesebb módi híve, annak a Német nyelv alapfokon, Angol nyelv alapfokon c.könyvek valók.Sok évvel ezelőtt tanultam a Deák-Emericzy Német nyelv alapfokon c. könyvből (van hozzá négy kazetta is).Az anyag összes feladatát megoldottam.Eleinte nehéz volt,de amikor már volt szókincsem, nagyon élveztem.Az igazi az volt, amikor már német nyelvű újságokat olvastam.Az idegen nyelv tanulásának sorrendje:a beszéd hallgatása, utánzása,a szöveg olvasása, leírása.A motiváció kell a nyelvtanuláshoz!Az igaz, hogy az iskolák közül csak az elit gimnáziumok eredményesek a nyelvtanításban.Az eredménytelenség a többi tantárgyra is igaz,csak ott nem tűnik úgy föl,mint az idegen nyelvnél.Ha egy turistának nem tudom angolul v. németül azt mondani, hogy menjen egyenesen a patikáig, aztán forduljon balra,ott van a posta, az azonnal kiderül. A biológiából,irodalomból és a többi tantárgyból való hiányosságok nem derülnek ki azonnal.

    Válasz
  18. Levi

    Köszönöm a hasznos tanácsokat. Valóban hatékonyabb és könnyebb is értelmes szókapcsolatokat, mondatokat tanulni. Ráadásul, ha ezek a mondatok kötődnek is hozzám valami módon, vagyis olyan dolgokat fogalmaznak meg, amik érdekelnek, fontosak nekem, jól felhasználhatóak, akkor még eredményesebb és lelkesebb a tanulás. A tanárnak is nyitottnak kell lennie, hogy érzékelje, mi az a terület, téma, ami a tanulókat igazán érdekli, hiszen egy uncsi dolgon magyarul is ‘bealszik’ az ember…

    Válasz
  19. Bee

    Kedves András!

    „Szavak helyett mondatokat tanuljon.
    Még jobb, ha megtanulja a kész párbeszédeket. ”

    Nekem ez két dolog miatt sántít.
    1. Megtanulom, mondjuk a következő párbeszédet:
    -jó napot!
    -jó napot! Mit parancsol?
    -Ólommentessel töltse tele kérem!
    -….

    Ha ezután egy hotelben szeretnék szobát foglalni, és elmondom a fenti párbeszédet, az valahogy sehogy sem jó igaz?
    Már hallom is, hogy azt mondja, hát akkor tanuljon meg szálloda foglalós párbeszédet is. Rendben. És ha fogorvoshoz akarok menni? Akkor olyat is. Egy szóval tanuljunk meg mondatokat az élet minden helyzetében fellépő összes szituációjára. Ne haragudjon, de erre az én agyamnak nincs kapacitása.
    2. Úgy 3 éve magamtól jöttem rá, hogy valami hasonlót kellene tanulni, talán eljön a várva várt eredmény, hogy végre tudok majd beszélni angolul. (Notórius angol tanuló vagyok). Minden héten felmondtam a telefonomra 25 általános alapmondatot, amit egy turista szótárból írtam ki. Amíg beautóztam a munkahelyemre (egy óra), és hazafelé is, a mondatokat hallgattam a telefonomról, de úgy, hogy hangosan el is ismételtem őket. Nem zavartam senkit, egyedül voltam az autóban. Egy út alatt 75-80-szor ismételtem el a 25 mondatot. Vagyis egy nap 150-szer. A hét öt munkanapján akkor összesen kb.: 750-szer. Minden héten csak 25 mondatot tanultam, hogy ne felületesen legyen megtanulva, hanem tökéletesen. Ez egy kő kemény magolós módszer, amit senki sem szeret. Általában a hét végére tényleg tudtam a 25 mondatot. Egy hónap alatt 100 mondatot megtanultam. Fél év alatt 600-at. nagyon büszke voltam magamra, hogy már ennyi mondatot tudok kívülről. De a hatodik hónap végén kíváncsiságból visszamentem az elejére, hogy vajon az első mondatokra emlékszem-e még? Rettenetesen lesújtó volt az eredmény. Mindent elfelejtettem. Csak az utolsó két hét mondataira emlékeztem.
    Ekkor feladtam ezt a módszert.

    Válasz
  20. Turóczi Béla

    Kedves András!
    Azért előbbre vagyunk a rendszerváltás előtti korszakhoz képest. Legalább is a környezetemben, a családomban ezt tapasztalom. A fiatalok (én 50 alattiakra gondolok) beszélnek angolul, németül, persze csak ezek egy része.
    A baj inkább az, hogy a gyerekek nem beszélni tanulnak. Igaz, engem (65-70 éves koromban) angolra okító tanárnő elmenekült a gimnáziumból, mert a tanulók szemtelenek, bunkók voltak, cirkusz csináltak tanulás helyett. Amíg a munkanélküliség nem csökken jelentősen, és ezzel az a családi példa, hogy nem dolgozik se mama, se papa, nem változik meg, addig maradunk Bécstől keletre, Ázsiában.
    És ezt okos politikusaink fokozzák is. Elérjük még, hogy csak az 1-4 osztályt lesz kötelező kijárni (15 év alatt).
    A tanult korosztály elemi érdeke a nyelvismeret (orvos, mérnök), mert sok cégnél ez a beugró, illetve a személyes kitörés lehetősége.
    Üdvözlettel:
    Béla

    Válasz
  21. Andi

    „Nagyon hasznos, ha egész olvasmányokat tanul meg kívülről. Kár, hogy erre csak kevesen veszik a fáradságot.” – a kívülről tanulás, nevezzük magolásnak sajna nekem nem megy, pedig probáltam… András ehhez kérhetnék tanácsot, segítséget?
    köszönöm
    Andrea

    Válasz