Hány füzetet használjunk a tanulás során?

Értelmetlennek tűnik a kérdés? Azért gondoljuk végig!


1.) Ha van szótárfüzetünk, azt arra használjuk, hogy beleírjuk az új szavakat, persze a magyar jelentésükkel együtt. Ez gimnazista koromban egyébként remek szórakozás volt, ugyanis többször is megszámoltam, hogy pontosan tudjam, hány szót kell megtanulnom – elvégre nem mindegy, és amíg számolgattam, addig sem kellett tanulnom.

Két vagy három szó megtanulása után újraszámoltam a maradékot… hogy pontosan tudjam, mennyi van még hátra…

2.) Kell egy füzet, amibe leírjuk a nyelvtani magyarázatokat. Jó esetben nemcsak a nyelvtani szabályokat, hanem példákat is írunk ide.

3.) Egy gyakorló füzetre is szükség van a házi feladatok elvégzéséhez. (pl.: írjon 5 mondatot az új szavakkal, fordítsa le az olvasmányt, írjon fogalmazást, stb.)

Ez eddig 3 különálló füzet, amit folyamatosan cipelünk magunkkal, és figyelni kell rá, hogy egyiket se veszítsük el, egyiket se felejtsük otthon, mert ha akad napközben egy szabad félóránk, azt milyen jól ki tudjuk használni tanulásra.

A házi feladat füzetet és a nyelvtani magyarázatokat tartalmazó füzetet össze is lehet vonni. Akkor már csak két füzetre kell figyelni. Ha még a szótárfüzettel is összevonjuk, akkor sokkal könnyebb lesz a dolgunk a tanulás során.

Hiszen amikor kiírunk egy új szót, célszerű rögtön azt a mondatot is leírni, ahol az a szó előfordult.

Próbálja ki, hogy mennyivel kellemesebb folyamatosan írni egy füzetbe, mint több füzetet felváltva alkalmazni. És mennyivel kényelmesebb egy füzetet zsebre vágni, mint hármat.

Jobban járunk, ha a jegyzeteink egy helyen vannak, mert amikor vissza akarunk keresni valamit, egy füzetet kell csak fellapozni, és egy helyen lesz a keresett nyelvtani magyarázat, példákkal kiegészítve, az ismeretlen szavak jelentésével együtt.

A házi feladat elkészítése során szintén jól jön, ha az aktuális nyelvtani részbe gyorsan bele tudunk pillantani.

A nyelvtani gyakorlatok végzése közben is találkozhatunk ismeretlen szavakkal, amiket ki kell írni.
Hát van annál jobb, mint amikor mindent egy helyen megtalálunk?

Lényegesen könnyebb úgy megtanulni a szavakat, ha azok mondatokban szerepelnek, nem pedig külön-külön a szótárfüzetben. Ezért ajánlom, hogy a szótárfüzetét építse be a gyakorló füzetébe, és ne csak a szavak jelentését írja ki, hanem az egész mondatot is másolja le, ahol az új szóval találkozott.

Ha ezeket a mondatokat megtanulja, akkor rögtön használni is tudja az új szavakat. Ezzel megkönnyíti a dolgát, mert egyrészt könnyebben fogja megjegyezni a szavakat, másrészt megfelelően, helyesen fogja használni azokat.

Ön hány füzetet használ? Véleménye érdekel. Kérem írja meg itt a blogon!

51 hozzászólás a(z) “Hány füzetet használjunk a tanulás során?” bejegyzéshez

  1. Zoltán

    erre nem gondoltam volna. Köszönöm az ötletet, ezután egy füzetbe írok mindent.

    Válasz
  2. Pataki Éva

    Milyen érdekes! Én ösztönösen így kezdtem, de aztán a tanár kérte hogy legyen szótárfüzet is..Igen 3 füzet, és a plusz jegyzetek az már egy őskáosz! Köszönöm! Üdvözlettel Éva

    Válasz
  3. Gyanó Sándor

    Az első angol tanfolyamon Én is hasonlóan kezdtem volt egy vastag nagy alakú négyzetrácsos füzetem és abba írtam mindent. No, de jött az ötlet regiszteres füzetbe kezdem írni a szavakat a nagy szótárban használatos fonetikus jelöléssel együtt. A legutolsó cég által szervezett tanfolyamon egy füzetet használtam ebbe írtam a feladott fogalmazások piszkozatát utána mindig letisztáztam egy külön lapra. A foglalkozásokon mindig kaptunk külön feladat lapokat. Az Ön által felvezetett “egy füzetes” ötlet jónak hangzik, köszönöm és ezt fogom alkalmazni a továbbiakban.
    Üdvözlettel Sándor

    Válasz
  4. Dr Mosonyi Annamária

    Már igen régen, még a múlt században, egyetemista koromban többen is használtuk ezt a módszert a jegyzetelésre és a feladatok leírására. megoldására. A nyelvtanulásnál jól használtuk azokat az előnyöket, amiről a blogjában ír.
    Jó a figyelemfelhívás, mert a jó módszerekről az ember néha megfeledkezik. Köszönöm Üdvözlettel:Annamária

    Válasz
  5. Dr. Bíró Anikó

    Én is egy füzetet használok, amelybe nem csak mondatokat, hanem kifejezéseket írok be. Köszönöm, üdvözlettel: Anikó

    Válasz
  6. Antalics Dezsőné

    Köszönöm szépen a jó tanácsot. Ezentúl így teszek.
    Üdvözlettel: Marika

    Válasz
  7. Kálnai Mihály

    Koromnál fogva én oroszt tanultam végtelen sok évig. Volt szótár füzetem, és lecke füzetem. Soha semmire nem használtam őket. Szavakat a könyv szószedetéből tanultam. A leckémet szépen beleírtam, és nem voltam később kíváncsi semmire. Mindenre a könyvet használtam, amit jól össze is firkáltam. Ma úgy tanulok angolul, hogy sokat másolok eredeti szövegeket, közben a kiejtést gyakorolom. Nem füzetet használok, hanem egyszerű A4-est, és ha betelt, eldobom. Motorikus, vizuális, rendetlen tanuló vagyok. Ha valamire nem emlékszem, újra kimásolom a könyvből, és újra eldobom. képtelenség lenne rendezni ekkora adathalmazt.
    Nem láttam füzetet évtizedek óta.

    Válasz
  8. Apróné Katinka

    Én is csak egyet használok, de azt módszeresen elosztva. Először bal oldalra a nyelvtani aktuális példamondatokat angolul, mellé jobb oldalra ugyanezt magyarul. Az új szavakat pedig bekarikázva. Az aktuális nyelvtani szabályokat pedig utána egy sorba, sok felkiáltó jellel, pirossal aláhúzva. Ezután jön a feladatmegoldás, persze a hibáimat megint pirossal javítom, hogy tanuljak belőle.

    Válasz
  9. Márti

    Csak 2 hete kaptam meg a Buldózer kezdő csomagot amiből elkezdtem tanulni az angolt. Nekem még minden szó új, hiszen sosem tanultam ezt a nyelvet. Valaha oroszt kellett tanulnom, de ma már semmire sem emlékszem belőle. Igaz az kötelező volt és nem szerettem. Az angolt én választottam, mert meg akarom tanulni! Csak egy füzetet használok 3 részre osztva az oldalakat. Baloldalra írom az angol mondatot, középre a kiejtést (lebutítva), jobbra a magyar megfelelőjét. A nyelvtannal még nem foglalkozom.
    Köszönöm kedves András tanár úr!

    Válasz
  10. Tüncike

    Ha az iskolában így szoktatják a gyerekeket (minimum 2 füzet), akkor ösztönösen azt hiszik, hogy ez a jó…persze tutira elveszítjük (egyet legalább).
    Nehéz ezt áttörni!

    Válasz
  11. Hella

    A németet valaha így tanultam, mivel hagyta a tanár az egy füzetet, pedig az középfokú nyelvvizsga előkészítő volt és az sikerült is. Utána jött az angol. azóta sem jutottam el vele a középfokig, mivel a tanárok sok-sok lappal halmoztak el és három füzetem volt… ha bele gondolok, tényleg nem ez volt a jó módszer, pedig úgy tüntették fel, hogy így “módszeres a tanulás”… Köszi a megerősítést!

    Válasz
  12. Dr.Cseh Miklós

    Idén Törökországban voltam. Előtte még egyszer átvettem a Buldózert. Csodálkoztak rajta milyen jól beszélem az angolt.Köszönöm Neményi Úr!

    Válasz
  13. Beke Marika

    Nekemis megvan a Buldózer első része, most azt forgatom. Nagyon jó 300 leggyakori szavakat is kértem mostmár csak kitartás kel és szorgalom. Üdvözlettel: Marika

    Válasz
  14. Máté Kriszti

    Kedves András!Ez nagyon jó ötlet és hasznos lenne az új szavak mondatok lefordítására tanulására nagyon szépen köszönöm a bíztatását.
    Tisztelettel és üdvözlettel: Máté Kriszti

    Válasz
  15. Hilcz István

    Tisztelt András !
    Nagyon köszönöm az e-mailekben elküldött javaslatait, Önnek minden szava igaz! Füzetem viszont csak egy van, de ezt sajnos nem lehet zsebre tenni, mert ez egy nagy spirál, de tényleg ebben mindent megtalálok. Most már buldózer tulajdonos is vagyok, és a többi biztosan csak rajtam fog múlni. Tisztelettel, és köszönettel: István.

    Válasz
  16. Marika

    Valóban így van ahogy mondod…egy füzetbe kell írni mindent!!!..én ugyan 3 füzettel indítottam és pár lecke után jól összeis kevertem a dolgokat…No de mindenki a saját hibájából tanul! így én is !

    Válasz
  17. Tímea

    Nyelvtanárként én is az 1 füzet híve vagyok, kiegészítve egy kis extrával. Egy nagy vastag füzetet kettéosztva az egyik felében a nyelvtani anyagok, az új szavakkal példamondatok és a lecke, a füzet másik felében a szavak témakörönként, azaz 1-2-3 oldal az élelmiszereknek, megint pár oldal a sportágaknak, vagy ruházatnak stb.
    Ennek az az előnye, hogy ha előkerül egy új sportág vagy egy ennivaló, akkor odalapozunk és arra az oldalra írjuk az új szót és ha később nem jut eszünkbe pl. a csizma vagy az ásványvíz, akkor hamar megtaláljuk a kis színes öntapadós könyvjelzők segítségével azt az oldalt, ahol a ruházat vagy az innivalók találhatók.
    Így vannak a magántanítványaim füzeteiben a következő témáként a szavak: sportágak, ennivalók, innivalók, bútorok-szobák, emberek külső és belső tulajdonságai stb.
    Még egy tanács: nem kell pl. az összes gyümölcs/ bútor nevét megtanulni ha előkerül az étkezés/ház–otthon téma, elég csak 4-5-öt max.7-et tudni és azzal rengeteg mondatot alkotni az addigi elsajátított nyelvtant felhasználva. Később ahogy bővülnek a nyelvtani ismereteink, akkor már lehet a többi nehezebb gyümölcs/bútor nevét odaírni a füzet másik felébe, ahol a gyümölcsöknek/bútoroknak nyitottunk egy oldalt.

    Válasz
  18. Csaba

    Üdvözlök Minden olvasót!
    Én nagyon jól elboldogulok több füzettel is. Számomra így lesz rendezett a leírt anyag. Órán csak egy füzetet használok, de otthon aztán mindent a megfelelő helyére átírok. Így a visszakeresés számomra sokkal egyszerűbb és azonnal megtalálom, ha szükségem van valamire.
    Tímea Tanárnővel nagyon egyet tudok érteni, nekem is ez a módszer jött be.
    Mindenkinek nagyon jó tanulást és szép hétvégét!

    Válasz
  19. Piroska

    Én az órán lapokat használok, amit utána otthon átírok (ezzel is tanulok), de nem füzetbe, hanem kapcsos dossziéba témák szerint. Előny: a lapokat bármikor felcserélhetem, különböző szempontok szerint csoportosíthatom. A szavakat a lap alsó harmadába írom és mindjárt írok hozzá példamondatokat is. A nyelvtant külön számozott lapra írom, de azt is példamondatokkal. Ehhez még később is szoktam írni. Az órai anyagnál – kiemelve – odaírom, hogy hányas számú nyelvtani lap(ok) tartoznak hozzá. A nyelvtani lapokat a füzet végére rakom. Előny: bármelyik anyagnál van rá szükségem, nem kell átlapozni a füzetet, hogy hol fordul elő. Külön vannak szó-lapok (pl. get), amelyikhez mindig hozzáírok példamondatokat, amikor új jelentéssel találkozom. Ezekből kártyákat is csinálok, amit magammal tudok vinni. — Nekem ezek beváltak, ki lehet próbálni! Üdv’ minden tanulni vágyónak.

    Válasz
  20. Jovanovits Erzsébet

    Csak egyet mivel az már betelt, de nincs szétosztva. Régen az iskolában volt

    Válasz
  21. Damm Istvánné Valéria

    Köszönöm az ötletet. Két füzettel kezdtem, de elhagytam az egyiket, így maradt egy. Most ebbe dolgozom. üdv. Valéria

    Válasz
  22. Futo Csaba

    Üdvözlöm András mi 4 füzettel kezdtünk de az nem jó ötlet volt az egy füzettes megoldás ez jó ötlet Köszönöm üdv Csaba

    Válasz
  23. Zemniczki Anna

    Kezdettol fogva egy fuzetet hasznalok, ezt tartottam celszerunek, mivel egy fuzetbe kell visszalapoznom csak ha keresek valamit.
    Jo az otlet akik nem igy csinaljak. Udv.: Anna

    Válasz
  24. Sotus Ágnes

    Köszönöm a segítséget! az ötletet átadtam a lányomnak is aki ezentúl így fog tanulni a suliban is Tetszik neki is! Üdvözlettel Ágnes

    Válasz
  25. Csendes Róbertné

    Megerősíteni tudom ennek a tanácsnak a helyességét. Régebben nekem is voltak a külön füzeteim.
    Az idén egy könyv anyagát, szavait, nyelvtant, példákat, néha még fordításokat is egy spirál füzetbe írtam. A nyelvtani részeket külön kiemeltem, így áttekinthető.
    Egy kis “hátránya” van csupán: szegényke eléggé megviselt.
    Csak ajánlani tudom mindenkinek!
    Barátsággal:
    Évi

    Válasz
  26. Horváth Anna

    Én is három füzetet hasznáűltam eddig. Köszönöm a jó tanácsot. Ezentúl így fogok tenni.

    Válasz
  27. KISS ERZSÉBET

    Én eddig A4-es lapokat használtam. Egy lapon 10-15-ször leírtam egy szót. majd mondatba helyezve 5-10-szer, mivel sokkal nehezebbnek tartom, mint az orosz, vagy német írást..Majd felmondtam fejből a mondatot.Másnap újból leírtam. Összehasonlítottam a helyes formával, s ha jól sikerült akkor írtam be a mondatot a füzetbe. KÖSZÖNÖM A TANÁCSOT: Erzsébet

    Válasz
  28. ILI

    Köszönöm kedves András ,én is három fűzetett használok
    De így könnyebb lesz de baromi nehezen megy .Sokszor leírom hogy megmaradjon a fejembe Ezentúl egy fűzetett fogok használni de már kedves András már régebben is szolhaltál volna
    De nagyon köszönöm a tanácsot megfogatom
    Üdvözlettel Ili

    Válasz
  29. Surányi Katalin

    Magam is három füzetet használok, sőt sok esetben még cetliket is. Megpróbálom a javasolt egy füzetet is, de még nem látom az előnyét. De majd meglátom….
    Üdvözlettel Kat

    Válasz
  30. Beatrix

    Szerintem, mindenképpen kell egy füzet, ahova leírunk jegyzeteket, kifejezéseket , szavakat, Véleményem szerint egy füzet kell, ahol megvan minden egy helyen

    Válasz
  31. maria

    Én egy füzetet használok.Mi a teendöm, hogy az első leckét megkapjam? Üdvözlettel: Maria

    Válasz
  32. Ildóik

    Én sok sok év után kezdtem ujra és egy jegyzettömböt használok .Üdvözlettel Ildikó

    Válasz
  33. Pintérné H.Magdolna

    Osztom a véleményét,miszerint célszerű 1 füzetet használni. Én képtelen vagyok szótárból szavakat magolni, kell mondatba foglalva látnom ahhoz, hogy megtanuljam és meg is maradjon a fejembe.

    Válasz
  34. Pálma

    @Zoltán
    Én egyenesen károsnak tartom a saját szótárfüzet használatát. A szavak a szövegkörnyezet nélkül félreérthetőek, hiszen nézzük csak meg a nagy szótárakat. Egy-egy szóhoz számtalan cikkely tartozik, néha teljesen más jelentéssel. Mindig kifejezésben, mondatban, szövegkörnyezetben szabad csak egy szót megtanulni, így később jobban elkerülhető lesz a sokszor (jobb esetben) mosolyt, balszerencsés esetben rosszallást kiváltó helytelen használat vagy az adott nyelvtől teljesen idegen, a saját nyelvünköhöz igazodó fordítási fordulatok. Egy egyszerű példával illusztrálnám a fentieket. Az angolban: blue=kék; Ha azt mondom, hogy ‘I am blue’, az mégsem azt jelenti, hogy én ‘kék vagyok’, de egy kis asszociációval azt sem, hogy esteleg “kékvér” folyik az ereimben, hanem azt, hogy egy kissé magam alatt vagyok, vagyis szomorkodom.

    Válasz
  35. Pálma

    Én egyenesen károsnak tartom a saját szótárfüzet használatát. A szavak a szövegkörnyezet nélkül félreérthetőek, hiszen nézzük csak meg a nagy szótárakat. Egy-egy szóhoz számtalan cikkely tartozik, néha teljesen más jelentéssel. Mindig kifejezésben, mondatban, szövegkörnyezetben szabad csak egy szót megtanulni, így később jobban elkerülhető lesz a sokszor (jobb esetben) mosolyt, balszerencsés esetben rosszallást kiváltó helytelen használat vagy az adott nyelvtől teljesen idegen, a saját nyelvünköhöz igazodó fordítási fordulatok. Egy egyszerű példával illusztrálnám a fentieket. Az angolban: blue=kék; Ha azt mondom, hogy ‘I am blue’, az mégsem azt jelenti, hogy én ‘kék vagyok’, de egy kis asszociációval azt sem, hogy esteleg “kékvér” folyik az ereimben, hanem azt, hogy egy kissé magam alatt vagyok, vagyis szomorkodom.

    Válasz
  36. Pálma

    Én egyenesen károsnak tartom a saját szótárfüzet használatát. A szavak a szövegkörnyezet nélkül félreérthetőek, hiszen nézzük csak meg a nagy szótárakat. Egy-egy szóhoz számtalan cikkely tartozik, néha teljesen más jelentéssel. Mindig kifejezésben, mondatban, szövegkörnyezetben szabad csak egy szót megtanulni, így később jobban elkerülhető lesz a sokszor (jobb esetben) mosolyt, balszerencsés esetben rosszallást kiváltó helytelen használat vagy az adott nyelvtől teljesen idegen, a saját nyelvünköhöz igazodó fordítási fordulatok. Egy egyszerű példával illusztrálnám a fentieket. Az angolban: blue=kék; Ha azt mondom, hogy ‘I am blue’, az mégsem azt jelenti, hogy én ‘kék vagyok’, de egy kis szabad asszociációval azt sem, hogy esetleg “kékvér” folyik az ereimben, hanem azt, hogy egy kissé magam alatt vagyok, vagyis szomorkodom.

    Válasz
  37. Judit

    Sajnos másodszor kezdem a nyelv tanulását. Először 1 füzetet használtam, de most 3 füzetnél tartok , és nem tudom, hogy mit hol találok. Igyekszem ismét az egy füzetre visszatérni.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.